Aldrig lagom för Volvos Peter Mertens

ANNONS
|

På måndag har Volvo PV pressvisning för de bilar som företaget ska visa upp på bilmässan i Genève i början av mars. Det är inga helt nya bilar – i stället utlovar Peter Mertens ordentliga ansiktslyft på alla de större Volvomodellerna.

Men utvecklingschefens arbete är redan framme vid nästa år, då den första bilen byggd enligt den nya arkitekturen SPA kommer ut på marknaden. Och då Volvos nya ledstjärna "designed around you" ska bli mer än bara ord.

Bilindustrin har stor överkapacitet. Vad talar för att just Volvo ska klara sig?

- Om du vill ha en premiumbil, så är du tvungen att köpa en tysk bil. Folk tröttnar på det. De vill ha alternativ. Men för att klara oss måste vi växa på tillväxtmarknaderna – Kina, Ryssland, Indien, Brasilien. Och helt ärligt, så borde vi göra bättre ifrån oss i Kina.

ANNONS

Volvo har många ickesvenskar i ledningsgruppen. Är det bra eller dåligt?

- Det är jättebra. I ledningsgruppen är det, tror jag, fem olika nationaliteter. I styrelsen finns också stor variation. Alla undersökningar visar att arbetsgrupper som inte är för lika är mer effektiva och bättre. Att vi kommer från olika länder och företag, det tillför mycket som Volvo inte haft tidigare.

Finns det inga risker?

- Det hade varit en stor risk om vi kastade bort rötterna helt, och ville ändra på allt för sakens skull. Men det gör vi inte. Strategin är att bygga vidare på våra historiska styrkor, men att vässa vissa saker. Som att ha en mer uttrycksfull design och snyggare proportioner på bilen. De större bilarna måste, till exempel, bli mer premium. Men skandinavisk premium. De ska inte vara skrikiga.

Ni har dragit ned på antalet konsulter, får det konsekvenser för utvecklingsarbetet?

- Nej. Vi kommer att ha toppar och dalar. Och nu har vi haft en topp: vi har utvecklat plug-in hybriden, V40, ny S/V60 och ny motorfamilj. Nu behöver vi färre konsulter, och på längre sikt vill jag hellre ha den nödvändiga kompetensen i huset. Ifjol anställde vi 300 ingenjörer. Det kommer vi fortsätta med. Jag tror att det är viktigt för både oss och Göteborg, att vi är ett högteknologiskt företag. Vi är långt bortom att böja järn.

ANNONS

Något annat du vill förändra?

- Vi säljer inte processer till kunderna. Vi säljer produkter. Inställningen måste vara att produkten är det enda som betyder någonting. Det kanske är orättvist att säga så, men om man tittar tillbaka tror jag inte alltid att det varit produkten som varit i fokus. En av de första sakerna jag lade märke till i organisationen, som vi var tvungna att ändra: vi får aldrig acceptera något som är lagom. Vi måste leverera det lilla extra. Om vi inte gör det blir vi förr eller senare uppätna av volymtillverkarna.

Ni talar om Designed around you – vad är det?

- Det låter självklart, som något alla säger, men vi gör livet lättare för föraren. Trenden just nu är det blir mer och mer komplicerat, mer knappar och funktioner. Vi vill förenkla. Och vi gör det radikalt i de bilar vi släpper under 2014. Där tar vi bort nästan alla knappar och placerar allt i en touch screen-skärm. Det är inte en kopia på en iphone eller ipad. Det kanske ser liknande ut, men användningen skiljer sig helt. Den får inte ta uppmärksamhet från bilkörningen.

Hur?

- Man lägger det som föraren använder mycket, som klimatkontroll, navigation och radio, i ett första lager på skärmen. Det man inte använder så ofta lägger vi i ett annat lager. Sådant man bara använder när man köper bilen lägger man ännu längre bak. Man ska inte behöva läsa någon manual för att klara av att använda den. Det är den enda jämförelse jag vill göra med en iphone: ingen har någonsin läst en manual för en iphone. För det behövs inte. Vi vill göra vårt system lika användarvänligt.

ANNONS

Vad är nytt i de bilar ni ska visa i Genève?

- Vi gör ett ansiktslyft på alla våra större bilar: S/V60, XC60, V70, S80 – ny design på exteriören. Elegantare. Mer krom. Uppdaterad interiör, med ett infotainmentsystem som innehåller delar av det vi utvecklar för de modeller som kommer nästa år. Det är ett första steg mot den uppkopplade bilen.

Vad fokuserar ni mest på i utvecklingsarbetet?

- Vi måste vara effektivare och snabbare än våra konkurrenter. Ett sätt att nå dit är att vi jobbar mer i datormiljö, mer med simulatorer. Istället för att testa bilar på vägen gör vi det i labbet i en miljö som simulerar vägtest. För att bli snabbare på att utveckla bilar.

Har det tagit för lång tid tidigare?

- Vi har varit ganska konkurrenskraftiga. Men jag vill att vi ska bli ännu snabbare. Vi kommer att tjäna på att alla våra större bilar i framtiden byggs på samma arkitektur, det vi kallar SPA. Bilarna kommer att ha många gemensamma delar, men samtidigt vara möjliga att variera väldigt mycket utifrån det. Det kommer att göra oss snabbare och mer kostnadseffektiva. Vi behöver inte olika plattformar för de olika bilarna.

Då kommer också alla bilar få en fyrcylindrig motor. Kommer kunderna att vilja ha det?

ANNONS

- Vi tror att det är överspelat att räkna cylindrar. Den tiden är förbi. Det är viktigare med effekt, prestanda, CO2-nivåer, säkerhet. SPA är väldigt flexibelt vad gäller drivlinor, inklusive elektrifiering. De som vill ha V8-effekt kan få det – men med CO2-nivåer som är lägre än dagens fyrcylindriga bilar.

Hur länge kommer vi att köra bensinbilar?

- Det är hundramiljonerdollarfrågan. Jag tror att inom de närmaste 20 åren kommer folk att köra bensin- och dieseldrivna bilar. Men det kommer att förändras gradvis. Jag tror att vi kommer att gå från förbränningsmotorer till hybrider och sen till elbilar. Vi kommer att se plug-in hybrider i åtminstone tio år.

ANNONS