Även rabattkoder delas på nätet

ANNONS
|

I veckan exploderade beställningarna på klädkedjan Lindex hemsida sedan ett felaktigt erbjudande spridits i forumet på familjeliv.se. Ett tekniskt fel gjorde gällande att webbshopens barnkläder kostade 19,50 kronor och orsakade en kraftig ökning i orderingången under dagen. Beställningarna makulerades senare eftersom erbjudandet ansågs vara alltför osannolikt. Men att rabattkoderna sprids på nätet, är i sig inget problem enligt Lindex informationschef Sofia Brax.

- Rent spontant ser jag inget negativt i det. Det verkar ju tvärtom väldigt bra.

På internet delar man med sig, lyder filosofin - och då inte bara när det gäller fildelning. Nätshoppare är frikostiga i utbytandet av rabattkoder. På sajter och i forum sprids information som ger besökaren billigare teknikprylar, kläder, fotoframkallningar och smink, bland annat.

ANNONS

Ett av de företag vars erbjudanden och personliga rabattkoder är flitigt utspridda på sajter och i forum är postorderföretaget Halens. Ur Halens synvinkel är företeelsen positiv både för konsumenten och företaget.

- Skulle de personifierade koderna komma i händerna på någon annan är inte det negativt utan positivt, är min spontana reaktion. Det är så nätet funkar, man tipsar om både ris och ros. Det viktiga är att erbjudandet i sig är bra, säger vd Gunnar Ryman.

Branschorganet Svensk Distanshandel instämmer.

- Det handlar ju trots allt om försäljning. Oftast går erbjudanden till den som redan är kund, om dessa är personliga är olika beroende på företag, säger Svensk Distanshandels vd Bo Lindell och håller med om att rabattsajterna ger effektiv och billig marknadsföring.

ANNONS