Vi som är födda 1995 tillhör den överkörda årskullen

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

2010 blev vi den första årskullen som var tvungen att ha förarbevis till moped klass 2. Visst, ingen katastrof, men en extra utgift för en pank 15-åring. 2013 införde regeringen fem års prövningstid för körkortet och tog därmed bort en del av den frihet som körkortet skulle ge oss. Inte heller det någon katastrof, men ännu en särbehandling.

I år gick vi ut gymnasiet med det nya betygssystemet som infördes för vår årskull 2011. Det var regeringens sista smäll – och den small så hårt!

Chockhöjda betygskrav

Nyligen skulle jag få reda på om jag kommit in på universitetet eller inte. Jag har bra betyg och kände mig relativt säker på att jag skulle få läsa de ämnen jag brinner för på en högre nivå. "Icke!" sa Jan Björklund och regeringen. I och med att det nya betygssystemet har ansökningarna till högskolan blivit ett fiasko. Den linje jag hade sökt hade gått från en intagningsnivå runt 15,5 förra vårterminen till lägsta intagning på 21,54 i år. Jag trodde jag låg relativt säkert till med mina 19,5 poäng, men chanserna ser nu små ut att jag ska kunna läsa vidare i år över huvud taget och det är på grund av skolreformen.

ANNONS

Meningslöst stipendium

Det känns löjligt att jag fick stipendium av min gymnasieskola för höga betyg men inte ens kan komma in på en grundkurs på universitetet. Hade jag varit född ett år tidigare skulle jag definitivt kommit in om jag presterat lika bra som jag gjorde i år.

Detta skulle vi kompenseras för med en egen kvot för oss som ingår i det nya betygssystemet. Denna kvot reserverade några få platser på kurserna men det gör liten skillnad eftersom lägsta intagning ökade så extremt mycket på grund av andra faktorer, som minskat antal platser på utbildningar och minskat antal kurser. Vi 95:or fick ta dubbel smäll.

Fel att skylla på lärarna

Vissa skyller på lärarna och påstår att det är deras fel att det är så ojämna betyg från skola till skola, men jag håller inte med. Jag har läst betygskriterierna och de är väldigt otydliga. Jag skyller på det nya betygssystemet och skolverket. Lärarna har inte heller fått tid att sätta sig in i det nya betygssystemet ordentligt, och vissa hade knappt koll på det gamla.

Jag skulle ha gjort som en av mina vänner och spelat vårt skolsystem som en omgång poker. Det finns egentligen ingen anledning att få högre än E i något ämne om man lyckas sätta 2,0 på högskoleprovet. Jag borde ha börjat plugga till högskoleprovet redan i ettan på gymnasiet, struntat i skolan men sett till att jag fick E på proven och sedan hade jag kunna komma in nästan var som helst. Ska högskoleprovet verkligen vara ett alternativ till att plugga på gymnasiet? Ska skolan verkligen handla om att ta sig fram taktiskt och inte om att utbilda sig?

ANNONS

Jag har på ett ”utförligt och nyanserat”sätt, så som betygskriterierna beskriver ett högt betyg, blivit överkörd av regeringen och skolverket.

Theodor Emanuelsson

student

ANNONS