Varför ska kulturlivet offras för skrytbyggen?

Våra replokaler ska rivas för att göra plats åt den nya identitet som byggbolag, fastighetskapitalister och Göteborgs stads stadsutvecklare försöker tvinga på Hisingen. Men utan replokaler kan ingen öva och utvecklas och vi får en fattig musikscen och en sämre stad att bo och verka i, skriver en lång rad musiker och kulturarbetare.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Göteborg stads intresse för Södra Hisingen har intensifierats de senaste åren. Det gick undan när det gamla varvsområdet blev bostadsområdet Eriksberg och när Gustav Dahléns-området revs för att ge plats åt nya Kvillebäcken. Nu skall Ringön förvandlas och bli en ”tillåtande oas” för det kreativa näringslivet. ”Stadens nya stadskärna” skall enligt planerna symboliseras av Ola Sernekes Karlatorn, ett skrytbygge med lägenheter i 15-miljonersklassen.

Ett musiknav i Göteborg

Musikföreningen Truckstop Alaska, en viktig musikinstitution i Göteborgs världsberömda rock- och metalscen, ligger i nära anslutning till tornet. Vägg i vägg med dem repar i dag 150–200 band. Men lokalerna ska rivas för att göra plats åt den nya identitet som byggbolag, fastighetskapitalister och Göteborgs stads stadsutvecklare försöker tvinga på Hisingen.

ANNONS

Våra replokaler skall rivas och vi som repar där känner oss överkörda. Det finns inga nya lokaler i området att flytta till. Vi bedriver statligt stödd folkbildningsverksamhet och trycks undan till förmån för ett skyskrape-experiment som genererar privata vinster. Andra värden måste tillvaratas, och det är kulturnämndens ansvar att göra det!

Utan replokaler kan ingen öva och utvecklas och vi får en fattig musikscen och en sämre stad att bo och verka i. Replokaler och andra lokaler för kulturutövande är en fullständigt nödvändig infrastruktur för en stads kulturliv. I sitt kulturprogram menar Göteborgs stad att tillgängliga lokaler är ett av stadens grundläggande behov. Men när staden ska ”utvecklas” får vi alla stå tillbaka och i kulturnämndens yttrande om detaljplanerna för Karlavagnsområdet nämndes plötsligt ingenting om att närliggande föreningar och replokaler riskerade att påverkas.

Måste få plats i stadsplaneringen

Vi göteborgare, aktivister och kulturutövare ser oss om efter en verklig strategi i den göteborgska kulturpolitiken, en som kan se till att våra behov och förutsättningar får plats i stadsplaneringen. Det ingår i kulturnämndens uppdrag att samordna stadens arbete med kulturpolitik, konstpolitik och kulturplanering. I dag verkar Göteborgs stads kulturintresse mest ligga i hur och om kulturen kan utnyttjas för andra politiska och ekonomiska agendor, exempelvis att marknadsföra staden Göteborg som turiststad. Vad kommer stadsomvandlingspolitiken innebära för dem som i framtiden råkar ha sin lokal på fel plats? Kommer kulturnämndens uppdrag, löften och visioner även fortsatt blekna bort när de konfronteras med näringslivets strategier?

ANNONS

En stad består av de som bor, verkar och lever där. När den folkliga kulturen körs över och bortprioriteras är det hela stadens förlust. Vi kräver svar från kulturnämnden: Vad skall göras för att möta rivningen av replokaler och dess konsekvenser för stadens musikliv? Ligger det i nämndens intresse att bevara det som är allas vårt? Det som är vår stad, vår kultur och vårt utrymme.

Stå upp för det som är vår stad

Ett Göteborgsförslag har startat, Karlavagnen Lever, som syftar till att rädda kulturlivet vid Karlavagnsplatsen. Genom att ta till er det har ni chans att visa att ni står för era ord om att stötta kulturintressen i Göteborg. Vi står upp för det som är vår stad, vår kultur och vårt utrymme.

William Persson Öberg, Sofus Stille, Martin Kadhammar, Conny Nyberg, Robert Karlsson, Anna Falk, Benjamin Lillandt, Andrei Dontsov, Jennifer Lande, Johan Ekström, samtliga musiker med replokal på Karlavagnen, Mathias Krusell, Kultur åt alla, Katarina Despotovic, fotograf, Nils Westman, masterstudent Kultur & demokrati, Love Puke, drabbad musiker och kulturvetare, Andreas Holmgren, Kultur åt alla, Sofie Alnäs, ordförande Kompani 415, Eóin Shortt, kulturarbetare, Mirja Leierth, konstnär, Jonathan Kilhamn, teaterföreningen Kulturkrock, Leo Palmestål, filmarbetare, Jens Lekman, musiker, Sebastian Freij, musiker, Henrik Alsér, musikproducent, Anki Wallgren, musiker, Serar Abdulkadir, student internationell kulturprojektledare, Erik Bengtsson, musiker, Henrik Wikner, låtskrivare och musikproducent, Dan-Eric Archer, cykelkulturutövare, Karin Öst, sömmerska och kulturarbetare, Jenny Högström, författare och kritiker, Heike Thiede, konstnär för fri kultur i Göteborg, Fredrik Ekelund, Kultur åt alla, Filip Bagewitz, musiker, Hans Carlsson, musikproducent, Charlotta Bellander, keramiker på Sockerbruket 33 och Kultur åt alla, Katarina Norrby, keramiker på Sockerbruket 33

ANNONS
ANNONS