Johan Nyhus (S), trafikkommunalråd
Johan Nyhus (S), trafikkommunalråd

Vägvalet målar upp en felaktig bild av linbanan

Vägvalet målar upp en mörk bild av finansieringen av Linbanan. Det är bild full av felaktigheter, skriver trafikkommunalrådet Johan Nyhus (S).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Replik

Linbanan, 4/12

Det nya Göteborg växer så det knakar. Den gamla varvsstaden omvandlas framgångsrikt till en modern industri- och kunskapsstad. Längs Norra Älvstranden och andra delar av Hisingen finns idag teknikkluster och nöjesliv som varit omöjliga utan satsningar på infrastrukturen. När staden växer behöver vi även knyta ihop den – inte minst över älven, så fler får ta del av de skolor, arbetsplatser och vibrerande stadsliv som växer fram. Linbanan är en viktig del i det arbetet.

Vägvalet målar en mörk bild av finansieringen av Linbanan, en bild som inte stämmer med verkligheten. Ett par viktiga klargöranden är på sin plats.

ANNONS

Finansieringen

Enbart genom Sverigeförhandlingen och Västra Götalandsregionen får Göteborg 62 procent av linbanan finansierad. Därtill har linbanan goda möjligheter till både stadsmiljöavtal och EU-finansiering. Det innebär att det är fullt sannolikt att linbanan ökar medfinansieringen ända till 75 procent. Då betalar i själva verket kommunen endast 25 procent av kostnaden. Detta är fullt realistiskt, för det är precis dit vi har nått med de andra satsningarna i Sverigeförhandlingen – den nya centrala spårvagnslinjen över Göta älv och ett nytt system för höghastighetsbussar i staden – citybussar.

Missar möjligheterna

Vägvalet ser en framtid full av omöjligheter. De påstår att projektet är för dyrt innan vi ens fått in anbuden från entreprenörerna (vilket avgör kostnaderna för projektet). De påstår att linbanan är för dåligt medfinansierad – långt innan alla medfinansiärer gett besked.

Hur stor kostnaden blir för linbanan och hur stor del Göteborgs stad ska bekosta kommer kommunfullmäktige att besluta, i en helt vanlig och fullt transparent ordning, när alla förhandlingar är klara. Först då finns det samlade underlaget om vad linbanan kommer att kosta och hur stor medfinansieringen blir. Då tar vi ställning till om det är värt det eller inte.

Johan Nyhus (S)

trafikkommunalråd

ANNONS