Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Goteborgs_stad_linbana6

Vägvalet har missförstått allt

Ännu en gång försöker Vägvalet skrämma upp göteborgarna med påståenden om ökade kostnader i ett projekt. Denna gång om en linbana över Göta älv. Inget fullmäktigebeslut är taget och det dröjer månader innan vi ens får in det första kostnadsförslaget, skriver de rödgröna.

Replik

Linbanan, 22/5

Vägvalet har verkligen missförstått processen kring Linbanan. Besluten om linbanan tas i allra högsta grad av Göteborgs folkvalda politiker, inte enskilda tjänstepersoner på Trafikkontoret som felaktigt hävdas. Hela sex gånger till återkommer besluten om Linbanan, inklusive finansiering och projektstart, till kommunfullmäktige – Göteborgs högsta och bredaste politiska församling. Där sitter även Vägvalet och man hade hoppats att de tagit reda på den saken.

Vägvalets påstående att Linbanan är till för att Göta Älvbron ska stängas av för trafik är snudd på konspiratoriskt. Det finns många, långt många, bättre sätt att hantera en tillfällig avstängning över älven än att bygga ett helt linbanesystem, införa ett nytt kollektivtrafikslag och driva igenom en riksdagsändring av lagtexten om kollektivtrafik. Är linbanan klar till dess att Göta älvbron stängs av är det så klart både bra och en målsättning. Men syftet med Linbanan är dess strategiska roll i att skapa en ny fast förbindelse med hög kapacitet och tillgänglighet i det långa avståndet mellan Älvsborgsbron och Götaälvbron.

Ännu en gång försöker Vägvalet skrämma upp göteborgarna med påståenden om ökade kostnader i ett projekt. Men linbanan gick alldeles nyss ut på upphandling. Det dröjer månader innan vi ens får in det första kostnadsförslaget. Därtill har kommunfullmäktige inte beslutat att genomföra projektet ännu. Hur kostnadsbilden ser ut vet vi när leverantörerna svarar på upphandlingen – och då kommer fullmäktige ta ställning till om Linbaneprojektet ska genomföras eller inte.

Ambitiös tidsplan

Vi är medvetna om att det är en ambitiös tidsplan (klar 2021) men Göteborg behöver fler förbindelser över älven och Göteborg behöver bättre kollektivtrafik nu. Vi lider knappast av för snabba infrastrukturprojekt i Göteborg. I många fall görs det bästa för att dra projekt i långbänk – Hisingsbron och Västlänken är två exempel. Nu när vi har ett projekt som verkligen går framåt i planeringsarbetet ser vi det som något att glädjas över.

Göteborg behöver en ny stark förbindelse över älven, med hög kapacitet och korta transporttider. Med framgångarna med den helelektriska busslinjen 55 och DriveMe-projektets självkörande bilar vet vi att vi är duktiga på trafikinnovationer i Göteborg och att vi är framgångsrika när vi inte har ryggat undan för att hitta nya lösningar på gamla problem.

Johan Nyhus (S)

ordförande trafiknämnden

Gertrud Ingelman (V)

ledamot trafiknämnden

Se mer från - Debatt: Linbanan
Mest läst