Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Traengselskatt1

Tyst om möjlig utökning av trängselskatten

Det saknas fortfarande miljarder för att finansiera linbana, ny spårväg och stombussar i Göteborg, men ansvariga politiker vill inte svara på om även dessa projekt ska finansieras av bilisterna, skriver Claes Westberg (VV) och Håkan Andersson (VV).

Slutreplik

Trängselskatten, 16/9 och 26/9

Nej, något svar från ansvarigt kommunalråd, Johan Nyhus (S), fick vi inte, trots att vi väntat in i det sista. Fyra miljarder saknas för att finansiera linbanan, spårvagn Stigbergstorget – Hisingen och stombussar till Lindholmen, men ingen vill i dag – före valet – berätta om bilisterna ska betala detta med höjd eller förlängd trängselskatt.

I en insändare i GP 8/10 redogjorde Nyhus dock ånyo för sin något ovanliga syn på begreppet att ”hålla budget”. En 100 miljoner dyrare Hisingsbro viftas bort med att pengarna ”fördelas inom projektet”. Nyhus nämner förstås inte att kostnaden för bron ökade redan för ett år sedan med 600 miljoner (med 21 procent – från 2,9 miljarder till 3,5). Det är enkelt att ”hålla budget” när den skrivs upp lika regelbundet som Trafiknämnden sammanträder och den senaste uppskattningen alltid är den som gäller.

Inga nya officiella siffror

För Västlänken gäller emellertid den motsatta situationen! Där fastslogs budgeten till 20 miljarder redan 2009. Efter åtta år finns det fortfarande inga nya officiella siffror, vilket leder till en minst sagt absurd situation. Vi har tidigare (GP 9/9) beskrivit hur den verkliga notan snarare landar på 40 – 50 miljarder. Vi skulle vilja se Nyhus trolla fram de saknade miljarderna genom att fördela om inom det projektet.

Västsvenska Handelskammarens VD, Johan Trouvé, informerade oss (GP Debatt 26/9) tacknämligt om att ”tåg till Landvetter” och Boråsbanan är två separata projekt. Men eftersom båda dessa numera är borttagna ur Trafikverkets långtidsplan är detta en högst akademiskt diskussion. Lite som att utifrån menyn diskutera hur god en inställd trerätters middag på Sjömagasinet skulle ha blivit.

Claes Westberg (VV)

partiledare, Vägvalet

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare, Vägvalet

 

Se mer från - Debatt: Trängselskatten
Mest läst