Skolan har fått nya resurser – fler är på väg

Att som Sveriges Skolledare hävda att ”nya resurser inte tillförts” är att underhålla felaktiga myter om skolan i Göteborg. Låt oss i stället styra mot vårt gemensamma mål, skriver Karin Pleijel (MP).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

    <strong>Karin Pleijel</strong> (MP)
    <br> 
    <br> skolkommunalråd Göteborg
   </br></br>
Karin Pleijel (MP)

skolkommunalråd Göteborg

Replik

Skolledarna, 27/9, 1/10, 10/10 och 16/10

Våren 2016 steg skolresultaten i Göteborg och skolan har förstärkts med 300 miljoner kronor per år utöver pengar för elevökningen 2015/16. Att då som Torbjörn Brommé och Matz Nilsson från Sveriges Skolledare hävda oro över resultatutvecklingen och att ”nya resurser inte tillförts” är att underhålla felaktiga myter om skolan i Göteborg.

Självklart finns det stor anledning att bättra rektors förutsättningar för ett gott pedagogiskt ledarskap. De främsta sätten vi möter utmaningarna som Brommé och Nilsson nämner är:

Så möter vi problemen

Arbetsbelastning, rekryteringssvårigheter och hög rektorsomsättning. Arbetsmiljö och arbetsvillkor ska vara attraktiva. Därför ska administrativa uppgifter minska, och en handlingsplan för detta utarbetas just nu. Pengarna till skolan ökar, rektorsnätverken utvecklas och allt mer stödpersonal anställs för att avlasta många rektorer.

ANNONS

Att rektorer upplever sig ensamma när Skolinspektionen har kritik. För att få en bild av läget och behov hos de skolor som hotats med vite har jag, ibland tillsammans med Ann-Sofie Hermansson (S) eller med någon från oppositionen personligen träffat aktuella skolledningar.

Organisation. Vi ser att organisationen behöver omformas så att möjligheter för rektor att möta och utveckla det nationella uppdraget förbättras. I pågående organisationsutredning har många förstärkningar och aktiviteter identifierats och vi ser fram emot att kunna genomföra de bästa av dessa.

Fler aktiviteter. Väl fungerande skolor andas en känsla av att ”äga sin utveckling”, oavsett huvudman. Ett sätt att nå detta är att få en högre grad av självständighet, till exempel genom intraprenad. Angeredsgymnasiet är intraprenad sedan augusti och utvecklingen följs av forskare. Under vägens gång hoppas vi överföra goda erfarenheter till fler skolor.

Brommé och Nilsson har samma mål som vi: bästa förutsättningar för att eleverna skall utvecklas så långt som möjligt. Låt oss styra gemensamt mot det målet.

Karin Pleijel (MP)

skolkommunalråd Göteborg

ANNONS