Skakigt läge för fastighetsägare längs Västlänken

Västlänken kommer att gå under och i närheten av många gamla hus som riskerar att ta skada av bygget. Erfarenheten från bygget av Citytunneln i Stockholm är att ytterst få beviljas ersättning för uppkomna skador, skriver Thomas Weidmo och Julita Hein.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

I Stockholm har Trafikverket under fyra år byggt en järnvägstunnel som liknar Västlänken. Bygget av Citytunneln i Stockholm anges alltid av Trafikverket som en stor succé. I själva verket har detta bygge genererat över 1 200 anmälningar om fysiska skador från boende, fastighetsägare och företagare. Endast 23 fall har beviljats någon typ av ersättning. Resterande 1 177 fall får enligt Trafikverket skylla sig själva eftersom de är i vägen för infrastruktur av ”riksintresse”. Trafikverket tycks anse att det är rimligt att i stort sett alla berörda står för skadekostnaderna själva.

Risk för många skador

Hela bygget av Citytunneln i Stockholm har under fyra år åstadkommit enorma påfrestningar för boende och företagare. I Göteborg tänker Trafikverket hålla på i hela åtta år och skadorna kommer att bli mångdubbelt fler. Västlänken är ett politiskt projekt från Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet.

ANNONS

Trafikverket svarar inte på frågor från berörda fastighetsägare vad det gäller stötpulser från sprängningar och med det sammanhängande risker. Tunnelbygget skall ske direkt under och nära 100-åriga byggnader utförda med okända material, okänd teknik och gamla rör. En stötpuls från sprängning kan därför ge dramatiska effekter.

Hög självrisk

En bostadsrättsförening kan ha mellan 20 – 30 000 kronor i självrisk oberoende av hur skadan uppstått. Med Trafikverkets hållning vid skadeersättning riskerar en bostadsrättsförening denna summa vid varje skadetillfälle. Försäkringar täcker bara återställning vid skada men inte andra direkta följder av skadan. Det gäller också försäkringar för enskilda hushåll.

Trafikverket säger sig ha målsättningar för permanenta störningar i bostäder, men hur spårbyggnad och tunnel utförs tekniskt kan man inte svara på. Det är en fråga för våra entreprenörer, säger de. Det betyder att den billigaste och sämsta lösningen kommer att användas.

Ekonomisk katastrof

En bostadsrätt med störningar från varje tåg blir en ekonomisk katastrof för enskilda privatpersoner.

Vi förstår att högsta ansvarig socialdemokrat och miljöpartist redan före projektstart valt att avgå innan konsekvenserna blir uppenbara.

Thomas Weidmo

för fastighetsägarna

Inom Vallgraven 42:6

Julita Hein

Inom Vallgraven 41:5

ANNONS