Så lockar vi fler industrier till Sverige

I automatiseringens era kan Sverige konkurrera med låglöneländer om företagens tillverkning. Men vi måste möta konkurrensen från stora industrinationer med större kraft, skriver Ulf Borgcrantz och Sören Petersen från EY.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Sedan 1980-talet har många svenska företag flyttat sin tillverkning till låglöneländer. Industrins ökande automatisering innebär dock att lönekostnaden får allt mindre betydelse för tillverkningens placering. Samtidigt blir produktionen mer komplex, vilket ökar vikten av flexibilitet och innovation för att hävda sig i den globala konkurrensen.

Sverige kan därför erbjuda ett konkurrenskraftigt alternativ till att tillverka i låglöneländer. Men konkurrensen är hög från industrinationer som Tyskland, USA och England. Vad kan vi göra för att företagen ska välja Sverige? EY har identifierat tre åtgärder för att behålla och locka tillverkningsföretag till Sverige:

1. Säkerställa kompetensförsörjningen. Enligt en studie av Business Sweden är tillgången till rätt kompetens en av de viktigaste faktorerna för var företagens placerar tillverkningen. Samtidigt ser vi stora utmaningar med just kompetensförsörjningen. I Svenskt Näringslivs senaste rekryteringsenkät uppgav 65 procent av arbetsgivarna att de har haft svårt att rekrytera och en dryg fjärdedel av dessa uppgav att det stoppat en planerad expansion. Bilden bekräftas av de senaste prognoserna från SCB som förutspår stor brist på flera viktiga industrikompetenser under de närmaste 20 åren.

ANNONS

2. Stärka innovationsförmågan. Den ökande förändringstakten till följd av kortare produktlivscykler och omstörtande innovation innebär att samlokalisering av produktutveckling och tillverkning kan ge tydliga konkurrensfördelar. Sverige har ett bra innovationsklimat och toppar EU:s jämförelse av medlemsländernas innovationsklimat. Tyvärr visar jämförelsen även att Sveriges försprång har minskat och att Sverige är betydligt sämre på att realisera effekterna av nya innovationer jämfört med övriga EU-länder.

3. Skapa ett attraktivt företagsklimat. Sverige har ett relativt bra företagsklimat och ligger i toppen av Världsbankens Ease of Doing Business rankning. Samtidigt finns flera förbättringsområden. En studie från Företagarna visar att 60 procent av företagen som behövt extern finansiering har upplevt att det varit svårt att få. Dessutom är Sveriges arbetskraftskostnader bland de högsta i Europa till följd av Europas näst högsta arbetsgivaravgift. Slutligen visar Företagarnas Småföretagarbarometer att cirka tio procent av företagen upplever politisk oförutsägbarhet som ett tillväxthinder.

Ulf Borgcrantz

ansvarig rådgivning produktivitet i Norden, EY

Sören Petersen

specialiserad inom tillverkning och logistik, EY

ANNONS