Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Miljöbilar webb
Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige

Så kan vi snabbt få fler nya miljöbilar i trafik

Fordonsflottan måste snabbt bli energieffektivare och fossilfri om vi ska klara miljömålet att minska utsläppen av växthusgaser med 70 procent till år 2030. Ett effektivt sätt är att bara definiera el-, laddhybrid- och biogasbilar som miljöbilar. Och att se till att bara sådana tjänstebilar upphandlas framöver, skriver Svante Axelsson, Fossilfritt Sverige.

Förvirringen är stor vid köp av ny personbil. Vilka bilar är bäst för miljön i år? Rekommendationerna har haft ett kort bäst före datum och att bilköpare i dag är skeptiska till nya köpråd är fullt förståeligt. De har blivit blåsta förut. Nu är dock förutsättningarna goda för stabila spelregler och det finns hållbara argument för vilka bilar som är framtidens miljöbilar.

I början av 2000-talet var det etanol som gällde. Skatterabatt på etanolbilar infördes och etanolpumpar dök upp som svampar ut jorden. Försäljningen nådde sin topp 2008 då 23 procent av alla nya bilar var etanolbilar. Idag är motsvarande siffra 0,3 procent och det finns bara ett bilmärke som säljer etanolbilar idag. En tragisk flopp som berodde på att skattereglerna ändras. Etanolen har fått ett oförtjänt vanrykte fastän att köra en bil som går på E85 bara släpper ut hälften så mycket växthusgaser som en bensinbil per kilometer.

Sen var det biogasbilens tur. Försäljningen steg fram till 2009 men har sedan dalat till knappt en procent av nybilsmarknaden trots att avfallsbaserad biogas är det bästa biodrivmedlet både för klimatet och för luftkvalitén.  

Dieselbilen har varit med om en riktig berg- och dalbana. Den blev miljöbil eftersom den släpper ut mindre koldioxid än bensinbilen, men sedan uppdagades det att de faktiska utsläppen av hälsovådliga kväveoxider och partiklar var betydligt högre än biltillverkarna uppgivit. 2012 var nära 70 procent av de nyregistrerade bilarna dieselbilar, en siffra som nu sjunkit till 51 procent.  Efter att sanningen om utsläppen avslöjats, i det som nu kallas Volkswagengate, är det häpnadsväckande att klassificeringen som miljöbil ligger kvar att skattebetalarna därmed fortfarande finansierar en lägre fordonsskatt av de diselbilar som säljs just nu.

Mest gynnsamma köpet

En förutsättning för att klara av det uppsatta målet om att minska trafikens utsläpp av växthusgaser med 70 procent till år 2030 är att fordonsflottan snabbt blir energieffektivare och fossilfri. Förutsättningarna för ett sådant tekniksprång är gynnsammare än på mycket länge. 2019 kommer många bilmärken att erbjuda elbilar som går cirka 40 mil på en laddning och redan 2022 beräknas en elbil vara det ekonomiskt sett mest gynnsamma köpet.

På global nivå kommer Kinas miljöproblem att sätta agendan. Den dåliga luften i Kina gör att hela bilindustrin nu måste producera fler nollutsläppsbilar. 2019 måste 10 procent av bilproducenternas försäljning utgöras av el- och hybridbilar i Kina – annars får företagen inte tillträde till världens största och snabbast växande bilmarknad. I Kina säljs redan idag 50 procent av alla elbilar i världen.

I Sverige kommer regeringens nya bonus-malus-förslag, som träder i kraft den 1 juli 2018, att endast premiera nya el-, laddhybrid och biogasbilar som alla åtnjuter en skatterabatt vid försäljning.

Under de åtta första månaderna under 2017 utgjorde el-, laddhybrid och biogasbilarna endast 5.2 procent av nybilsförsäljningen och eftersom en bil som köps in idag kommer rulla på vägarna i cirka 17 år krävs snabba förändringar.

Effektiv omställning

En viktig åtgärd är att byta den gamla definitionen av miljöbilar där många dieselbilar blev miljögodkända till att bara omfatta el-, laddhybrider (som inte släpper ut mer än 60 gCO2/km) och biogasbilar. Då blir det tydligt för konsumenten vad det är som gäller.

För att sätta fokus på detta och öka tempot riktar Fossilfritt Sverige nu in en utmaning på tjänstebilsmarknaden.

Över hälften av alla nya bilar som kommer ut på marknaden köps nämligen av företag och organisationer. Att påverka tjänstebilsmarknaden, där även de så kallade förmånsbilarna ingår, skapar alltså ett enormt momentum på nybilsförsäljningen och på längre sikt marknaden för begagnade bilar. Därför utmanar nu Fossilfritt Sverige företag, kommuner, myndigheter och andra organisationer att bara upphandla de nya miljöbilarna – el, laddhybrid och biogasbilar.

Fossilfritt Sverige består av 275 företag och organisationer och lyckas vi få alla att anta utmaningen ökar chanserna betydligt för att snabbt öka andelen nya miljöbilar i den svenska fordonsparken och därmed både uppnå klimatmål och bättre stadsluft.

Svante Axelsson

nationell samordnare för Fossilfritt Sverige

Mest läst