Regeringen på väg att sänka svenska åkerier

Regeringens förslag om kilometerskatt och den årliga smyghöjningen av drivmedelsskatter skapar stora problem och osund konkurrens, skriver Sveriges Åkeriföretag.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Välkommen ut i verkligheten statsminister Stefan Löfven (S). Sveriges åkeriföretag Västra Götaland har noterat att du gör en rundresa i vårt land just nu och vill skicka med detta till dig och övriga regeringen. Du säger bland annat att ”alla ska känna sig delaktiga i samhällsbygget, oavsett om du bor i en storstad eller på landsbygden /.../” och vidare att ”folk ska kunna driva företag i hela Sverige”.

Vi ser inte att den kartan överensstämmer med de beslut som påverkar vår vardag och verklighet.

Vi förstår att det behövs fungerande skatter och avgifter, men när det gäller vem och hur ni väljer att prioritera beskattning så anser vi att ni riskerar en rejäl dikeskörning med de förslag som nu är på gång.

ANNONS

Smyghöjningar

Vi talar om kilometerskatten och den årliga smyghöjningen av drivmedelsskatter. Svensk åkerinäring växer inte nämnvärt. Men det gör vägtransporterna, väldigt mycket. Det innebär att den prognostiserade fördubbling av vägtransporter som Trafikverket förutspått de närmsta 15–20 åren körs av ... vem? Någon annan, uppenbarligen.

Vi har inga problem med vanlig sund konkurrens. Däremot med osund konkurrens. Inför gärna ett hög-effektivt kontrollsystem på samtliga lastbilar på svenska vägar, det vore välkommet. Men att koppla ihop det med ett rejält skattepåslag där vårt avlånga land, en faktor vi inte kan påverka, utgör grunden för skatt, anser vi är helt galet.

Ännu märkligare

Att kalla den vägslitageavgift, det gör det hela ännu märkligare. En oberoende utredning visar tydligt att slitaget från bland annat lastbilar motsvarar knappt en miljard kronor. Systemet ska rimligen ta in långt mer pengar än så för att dels hålla igång systemet, dels finansiera andra transportslag och eftersatt vägunderhåll enligt regeringen. Vi vill i stället se mer av näringspolitisk hänsyn, mindre av smyghöjningar för drivmedel och mer av vägunderhåll som gör skillnad för trafiksäkerhet, utsläpp och minskat vägslitage.

Thomas Hammarström

regionchef Sveriges Åkeriföretag

Dennis Bergsman

branschföreträdare Sveriges Åkeriföretag

ANNONS