Passa på och folkomrösta

ANNONS
|

Eftersom kranskommunerna ska rösta samma dag och många invånare där också drabbas av tullstationerna som Göteborg planerar bygga, vore det demokratiskt om invånarna i exempelvis Ale, Partille, Kungälv och Mölndal fick säga sin mening i frågan.

Så skedde i Stockholm utan politiskt motstånd. Men i Göteborg är stämningen en helt annan. Är det detta som kallas Göteborgsandan?

I och med de 28 000 namnunderskrifter från hela regionen för en folkomröstning som överlämnades i december 2010 är frågan i högsta grad relevant. Motionen är inlämnad av Vägvalet till kommunfullmäktige och ska enligt handlingar behandlas av kommunstyrelsen under februari. Nu finns det ett nytt skäl att inte låta detta ärende gå i långbänk och det är upp till kommunstyrelsens goda vilja att tillmötesgå folkets vilja i denna fråga.

ANNONS

Låt medborgarna bestämma

Den 1 januari 2011 ändrades grundlagen som ger medborgaren i kommuner och landsting ett redskap för att driva nya idéer till initiativ och frågor i en folkomröstning. Tanken bakom detta från regeringens sida är att det svenska folkstyret ska stärkas och fördjupas. Det förstärker vår representativa demokrati på ett avgörande sätt genom att skapa en kanal mellan folket och folkvalda.

Det finns nu en chans för Göteborgs kommun att ta täten för det nya folkinitiativet och låta medborgarna säga sitt. Det är annars en dyster statistik gällande folkinitiativ då endast 1 av 10 leder till folkomröstning.

En annan viktig aspekt är att det enligt valnämnden kostar cirka 13 – 14 miljoner kronor enbart för Göteborg att hålla ett omval. Då är det klokt att passa på och utnyttja valapparaten även för andra frågor och inte slösa skattepengar på ytterligare en separat valdag längre fram.

Dessutom visar det sig nu att när beslutet om trängselskatten fattades i Göteborgs kommunfullmäktige i fjol var beslutsunderlaget från Trafikverket felaktigt! Enligt korrigering har Trafikverket upptäckt att man räknat fel och återgivit siffror felaktigt. En felaktighet som ledamöter i fullmäktige, göteborgare och press aldrig fått ta del av. Detta påvisar hur stor osäkerhet det finns i förslaget eftersom beslutet måste drivas fort och osammanhängande så att till och med Trafikverket tappar bort sig.

ANNONS

Gör om och gör rätt!

Theo Papaioannou, Vägvalet

partiledare och ledamot, kommunfullmäktige

Tom Heyman, Vägvalet

ledamot, kommunfullmäktige

Anna Irving, Vägvalet

ledamot, kommunfullmäktige

Stefanos Papaioannou, Vägvalet

ersättare, kommunfullmäktige

Carin Sjölander, Vägvalet

ersättare, kommunfullmäktige

ANNONS