Oseriöst av S om Västlänken

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) skriver ett långt försvarstal för Västlänken på sin blogg (soffangbg.wordpress.com), men är helt oförberedd på frågor från läsarna. Dessa hänvisar hon i stället till Johan Nyhus (S), som varande expert på ”tekniska detaljer och liknande”.

Västlänken har debatterats sedan 2010. Genom åren har många officiella sanningar punkterats – ofta av pålästa personer som lusläser Trafikverkets (TrV) egna dokument och jämför med vad informatörer och politiker påstår offentligt, vilket ofta återberättas okritiskt i media.

Motbevisade löften

I bloggen får man nu åter läsa redan motbevisade löften om att Västlänken ger nära nog fördubblad kapacitet på Göteborg Central och därtill ger ”tätare avgångar och kortare restider”. Inget av detta är dock sant. Nätverket Stoppa Västlänken Nu har, med stöd av dokument från TrV, visat att pendeltågsavgångarna inte alls kommer att öka (max 14 per timme och riktning). De frigjorda spåren i säckstationen måste användas som vändspår för utrangerade tåg. Kortare restider blir det inte heller, utslaget på samtliga pendeltågsresenärer ökar i stället restiden, mest på grund av den tid det tar att gå upp och ner till de underjordiska stationerna. Pendeltågsresenärer till Göteborg C som åker spårvagn från Drottningtorget får tre minuter längre gångtid än i dag.

ANNONS

Och eftersom restiderna inte minskar ger Västlänken inte den större arbetsmarknadsregion som Hermansson påstår. S-kommunalrådet utlovar också nya byggjobb, men att huvuddelen av dessa tillfaller utländska byggföretag förtiger hon.

När Hermansson stoppat in dessa felaktiga variabler i sin ekvation blir slutsatsen att Västlänken ”med bred marginal är en plusekvation. Västlänken är definitivt värd besväret.” Fel värden in i en ekvation ger självfallet ännu större felresultat ut.

Tid till eftertanke finns

Hermansson har dock rätt när hon menar att kritiken är hård i de tidiga skedena av stora infrastruktursatsningar, men att protesterna lägger sig med tiden. För ingen demonstrerar ju mot tunneln genom Hallandsåsen eller Botniabanans bortslösade mångmiljardbelopp efter att de är klara. Det är förstås innan man börjar bygga som tid finns till eftertanke, vilket Hermansson borde utnyttja nu. I stället hänvisar hon till Nyhus, som ju redan har dåliga meriter i fråga om överskridna budgetar (ombyggnaden av Övre Husargatan och Plaskdammen vid Götaplatsen).

Theo Papaioannou (VV)

partiledare Vägvalet

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare Vägvalet

ANNONS