Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Pendeltåg

Ohelig allians sänker miljön och kollektivtrafiken

Alla glädjekalkyler om hur många som kan tänkas resa med Västlänken bygger på ansvariga partiers egna påhittade målbilder, Theo Papaioannou (VV) och Håkan Andersson (VV).

Replik

Västlänken, 16/1

I ett försök att dribbla bort debatten om Västlänken, utlovar Birgitta Losman (MP) och Lars Holmin (M) redan nu vilka fantastiska saker som ska hända för ännu mer luftpengar när tågtunneln till Haga byggts. Man kommer att kunna åka direkt mellan ”Alingsås och Kungsbacka, eller Mölndal och Älvängen”. Fast bara ”kanske”, en klassisk taktik att utlova saker så långt fram i tiden att ingen minns det sen och ingen behöver betala nu.

Debattörerna hade lite otur också, för i en annan debattartikel på samma sida påpekades det att Västkustbanans dubbelspår ännu inte är färdigbyggd – trots riksdagsbeslut om detta redan 1992! Varken löften eller beslut är tydligen att lita på.

Påhittade målbilder

Alla glädjekalkylerna om hur många som kan tänkas resa med Västlänken bygger på deras egna påhittade målbilder. Ena stunden ska si eller så många resa till Haga år 2025, och när målen sedan spricker omformulerar man bara antalet och skjuter årtalet till 2035. Alla siffror är fiktiva för att bevisa att de tänkte rätt när Västlänken en gång i tiden beslutades. Historien revideras – fast i förväg.

Och visst är det lätt att tycka att göteborgarna får finna sig i ett tio år långt byggkaos, när man själv befinner sig i Bollebygd och Ulricehamn, som debattörerna gör. Samtidigt hävdar de att Västlänken är ”en stor och viktig fråga för hela Västsverige”. Mer troligt är att 99 procent av invånarna i både Bollebygd och Ulricehamn struntar i om man kan åka tåg direkt till Haga eller ej.

Det är nästan lite rörande när Miljöpartiet och Moderaterna hittar en gemensam åsiktskorridor – eller kanske i frågan om Västlänken snarare en åsiktstunnel? Annars är de oense om nästan allt. En ohelig allians som inte gynnar vare sig miljön eller kollektivtrafikresenärerna.

Theo Papaioannou (VV)

partiledare Vägvalet

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare Vägvalet

Se mer från - Debatt: Västlänken
Mest läst