Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
bransleceller webb
I ett första steg är det bra att snabbt öka andelen bilar som drivs på batteri – eftersom det leder till att bilflottan befrias från bilar som drivs på fossila bränslen som bensin och diesel. Samtidigt får inte satsningen bli för kortsiktig. Den generation elbilar som kommer efter batteribilarna kommer att bygga på bränslecellstekniken, skriver Per Wassén.

Nästa generations elbilar går på vätgas

Den miljardsatsning som den svenska regeringen nu initierat bör inspireras av Kina och Tyskland som båda storsatsar på bränsleceller. Utveckla kluster för att elektrifiera fordonsflottan, men avsätt resurser också för bränslecellstekniken som är nästa generation elbilar, skriver Per Wassén, vd, PowerCell Sweden AB.

Det är i dag ställt bortom allt tvivel att världen står inför ett allvarligt hot. Sedan början av 1900-talet har genomsnittstemperaturen stigit med mer än en grad och ökningstakten ökar. Bara de senaste tio åren har ökningen varit en tredjedels grad.

Effekterna blir allt tydligare. Isen vid Nordpolen krymper hastigt – på tjugo år har 40 procent av isen smält bort. Värmeböljor, översvämningar och dramatiska väderfenomen är andra effekter. Att minska beroendet av fossila bränslen är en nödvändighet. Bränslecellstekniken bygger på att vätgas reagerar med syre och ger el, vatten och värme – men inga andra utsläpp. Bränslecellstekniken är en lösning på klimatutmaningen.

I juni åkte statsminister Stefan Löfven (S) till Kina för att lyfta svensk teknik som efterfrågas i Kina. Ett särskilt fokus låg på grön innovation och hållbarhetsfrågor. Med på resan var statsråden Mikael Damberg (S), Ann Linde (S) och Karolina Skog (MP) som var och en inom sitt respektive område har ansvar för att gröna innovationsföretag har möjlighet att växa i utlandet. Inom ramen för regeringens Team Sweden-satsning deltog också en grön näringslivsdelegation på resan. I egenskap av vd för PowerCell Sweden AB var jag en av dem som deltog och för mig var syftet att fortsätta positionera vätgas- och bränslecellsteknik.

Kina satsar stort

De omfattande hälsoproblem som Kinas befolkning drabbas av har att göra med användandet av kolbaserade bränslen. Sedan några år tillbaka har Kina därför satsat stort på att utveckla förnybar energi. Bland annat inom fordonsindustrin har myndigheterna avsatt stora resurser för att öka andelen elektrifierade fordon. Under senare tid har stimulanspaketen justerats för att i högre grad gynna bränslecellsbilar. Anledningen är att Kina förutser hur svårt det kommer att bli att försörja bilflottan med el – om andelen batteridrivna elbilar blir för stor. För PowerCell är Kina en viktig marknad. Bara i år har vi kunna berätta om tre viktiga händelser, varav den mest betydande är det avtal om att leverera bränslecellsstackar och -system till ett kinesiskt bilföretag.

I veckan berättade GP om den satsning som regeringen vill göra för att göra fordonsindustrin fossilfri. Under förutsättning att näringslivet skjuter till lika mycket, har regeringen för avsikt att avsätta en miljard för att stödja utvecklingen av fordon som drivs på el och biogas. Merparten av satsningen kommer enligt uppgift att investeras i Göteborgsregionen.

Satsningen på elektrifiering är väldigt positiv och uppmuntrande.

Bränsleceller är framtiden

I ett första steg är det bra att snabbt öka andelen bilar som drivs på batteri – eftersom det leder till att bilflottan befrias från bilar som drivs på fossila bränslen som bensin och diesel. En sådan utveckling är bra för klimatet. Samtidigt får inte satsningen bli för kortsiktig. Den generation elbilar som kommer efter batteribilarna kommer att bygga på bränslecellstekniken.

Det är till exempel därför som det tyska ministeriet för transport och digital infrastruktur har avsatt stora resurser för att i ett spjutspetsprojekt som är tänkt att skapa stordriftsfördelar för den tyska bilbranschens satsningar på bränsleceller – baserat på PowerCells bränslecellsteknik.

Den miljardsatsning som den svenska regeringen nu initierat, bör inspireras av Kina och Tyskland. Utveckla kluster för att elektrifiera fordonsflottan, men avsätt resurser också för bränslecellstekniken som är nästa generation elbilar. Tillsammans kan näringslivet, akademin och myndigheter lägga en stabil grund för ett transportsystem som inte hotar jordens överlevnad.

Per Wassén

vd, PowerCell Sweden AB

Se mer från - Debatt: Fossilfritt Sverige
Mest läst