Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bilstaden collage
Henrik Munck (MP), vice ordförande, Trafiknämnden Göteborgs stad

Moderaternas bil-hittepå skadar Göteborg

Trafikdebatten har nu definitivt spårat ur med rena lögner. Att vi inte kan ha en seriös och saklig politisk debatt skadar Göteborg, skriver Henrik Munck (MP).
Henrik Munck (MP), vice ordförande, Trafiknämnden Göteborgs stad

Replik

Bilstaden Göteborg, 8/1

Moderaten Axel Josefson kommer med påståenden på GP Debatt om att Göteborg skulle bli ”bilfritt” och att folk tvingas bort från staden.

Sanningen är att Göteborgs city är mycket tillgängligt med bil. Nordstan har 2 700 p-platser, varav 1 000 oftast står tomma, och parkering är gratis på kvällar och söndagar.

Visst blir det stökigt med de stora infrastrukturprojekten som påverkar cirka 2 600 p-platser i centrum, men för dessa är cirka 2 300 ersättningsplatser på gång. Josefsons uppgifter om p-platser som försvinner är alltså felaktiga.

Kvalificerat trams

Josefsons påstående om att ”boendeparkering avvecklas” är kvalificerat trams. Sanningen är att boendeparkeringen är kraftigt subventionerad i city, exempelvis kring Avenyn. En besökare kan få betala 400 kronor för en dags parkering medan en boende får ha en bil uppställd en hel månad för endast 600 kronor. För att gynna det lokala näringslivet och ge plats för fler besökare så är det bättre om boendeparkering flyttas in i p-hus. Då kan våra små gator utvecklas till mer attraktiva stadsmiljöer samt med möjlighet till korttidsparkering. Detta är vad det lokala näringslivet vill ha och Göteborg blir då mer attraktivt för nästan alla.

Men Moderaterna har uppåt 50 procent väljarstöd bland boende i kvarteren kring Avenyn, och det verkar viktigt att denna väljargrupp ska få behålla sin speciella subvention och rätt att blockera gemensamma ytor. Självklart borde det i stället ges plats för bilpooler i varje kvarter. Göteborg ska vara föregångare inom så kallade mobilitetstjänster och självkörande fordon i nära samarbete med bilindustrin. Men det kräver förändring jämfört med 1900-talets trafikplanering.

Gammaldags politik för redan gynnade

Moderaterna motarbetar alltså Göteborgs fortsatta utveckling som framgångsrik industristad med sin gammaldags politik som endast gynnar en inflytelserik väljargrupp i city.

Göteborg är gött, men kan bli långt mer attraktivt än i dag.

Jag uppmanar varje göteborgare att jämföra stadsmiljön på Magasinsgatan med den på Teatergatan, och därefter studera mängderna av tomma p-platser på Heden och i Avenyns p-hus. Se möjligheterna!

Som styrande trafikpolitiker är jag definitivt inte nöjd med allt som sker i vår stad. Vi kan bättre, men låt oss börja med att hålla oss till sanningen. Du som göteborgare borde helt enkelt kunna förvänta dig att alla vi som har stort politiskt ansvar faktiskt tar det på allvar.

Henrik Munck (MP)

vice ordförande, Trafiknämnden Göteborgs stad

Se mer från - Debatt: Bilstaden Göteborg
Mest läst