Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Spårplanen
Med vårt alternativ Spårplanen blir kapaciteten den dubbla mot Västlänken, byggtiden hälften, kostnaderna en femtedel, ingrepp i stadsmiljön och risker för grundvattenskador försumbara, skriver debattörerna.

Lyssna på vårt förslag "Soffan"

Vi vädjar till Ann-Sofie Hermansson (S) – som flera gånger sagt att hon vill lyssna på oss göteborgare – att snarast titta på några av alternativen till Västlänken. Vårt alternativ Spårplanen sparar både tid, pengar och miljön, skriver bland andra civilingenjör Bengt Bohlin.

Replik

Västlänken, 24/10 och 3/11

Kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie ”Soffan” Hermansson (S) skriver om Västlänken att ”fördelarna är klart större än nackdelarna” och att ”Västlänken kommer att ge ett rejält lyft för kollektivtrafiken”.

Redan 2010 konstaterade Riksrevisionen att projektet Västlänken inte är samhällsekonomiskt lönsamt. Det dömdes ut helt och hållet och man betecknade det som ”Sveriges sämsta infrastrukturprojekt”. Förbättringen för kollektivtrafiken, om Västlänken genomförs, handlar om någon procent fler kollektivresor till en kostnad, som nu uppskattas till runt 30 miljarder kronor i 2009 års penningvärde – att jämföras med de 20 miljarder, som man ”utlovat”.

Svåra störningar

Västlänksprojektet innebär svåra störningar för göteborgarna under byggtiden, längre restider, stora och delvis irreparabla ingrepp i Göteborgs stadsmiljö, stora risker för ras och sättningar i marken och negativ miljöpåverkan totalt sett.

Vi vädjar till Ann-Sofie Hermansson – som flera gånger sagt att hon vill lyssna på oss göteborgare – att snarast titta på några av de alternativ som finns. Vi är några personer med lång arbetslivserfarenhet av stadsplanering, trafikfrågor, anläggningsverksamhet med mera samt med stort intresse för stadens utveckling. Vi har tagit fram ett nytt alternativ till Västlänken, som vi kallar Spårplanen.

Dubbla kapaciteten

Spårplanen innebär bland annat en ombyggnad av Centralstationen till planskildhet mellan ut - och ingående pendeltåg i ”inloppet till säcken”, ett nytt tunnelrör för fjärrtåg genom Gårdabergen, utveckling av Lisebergsstationen samt en centralt belägen spårvägs- och bussterminal.

Kapaciteten blir den dubbla mot Västlänken, byggtiden hälften, kostnaderna en femtedel, ingrepp i stadsmiljön och risker för grundvattenskador försumbara. Störningar för allmänheten under byggskedet i stort sett obefintliga.

Ann-Sofie, ta med några andra kloka personer och ordna ett möte med oss! Det kan vara värt några timmar att få diskutera förslaget Spårplanen innan det är för sent!

Bengt Bohlin

civilingenjör

Claes Westberg

f d chef på Trafikkontoret i Göteborgs stad

Göran Värmby

f d miljöchef i Göteborgs stad

Se mer från - Debatt: Västlänken
Mest läst