Lika regler för svavelutsläpp inom EU

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Med vårt geografiska läge i världen spelar sjöfarten en väldigt viktig roll för att knyta samman Sverige med Europa och resten av världen. Sjöfarten ger företag tillgång till effektiva och pålitliga transporter. Samtidigt följer stora miljöutmaningar i sjöfartens kölvatten.

Naturskyddsföreningen förordar (GP 4/12) att nya tuffa svavelkrav för sjöfarten om maximalt 0,1 viktprocent svavel i bränslet införs 2015 och utan förbehåll. Jag delar uppfattningen att dessa tuffa krav bör införas i Sverige. Men då är det rimligt att samma regler gäller för hela EU och det finns två tunga skäl för det, miljö och konkurrens. Haven och luften har inga gränser. Utsläpp som görs i andra hav i EU kan återfinnas både på svenskt mark och i vatten. Dessutom är det svårt att hävda att Medelhavet skulle vara mindre hotat och utsatt än Östersjön.

ANNONS

Det är inte rimligt att svenska rederier ska storsatsa på ny teknik medan andra europeiska företag fortsätter att använda svavelhaltig olja som spottar ut föroreningar. Det rimliga är att ha lika konkurrensvillkor i hela EU.

Problemen med svavelutsläpp är inte begränsad till norra Europa, problemen är globala. Därför krävs ett beslut som gäller hela EU. Det gynnar miljön och företag i Sverige som får likvärdiga spelregler.

Lars Hjälmered (M)

riksdagsledamot med ansvar för miljö- och klimatfrågor

ANNONS