Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

sdlsx5ebe07-nh

Göteborgs skolor fortbildar inte språklärarna

Är det så att Göteborgs skolor inte anser att språklärarna är i behov av fortbildning? Det är ironiskt att vi drar fler lärare från övriga Sverige än från den kommun där arrangemangen faktiskt äger rum, skriver Petra Lindberg Hultén och Mia Smith, Språklärarnas riksförbund.

Språklärarnas riksförbund Västra Sverige arbetar som intensivast med att för första gången på tio år organisera riksförbundets årliga nationella konferens för språk- och modersmålslärare Språkbad i Väst. Som ämneslärarförening har vi som en av våra huvuduppgifter att anordna fortbildningsevenemang. Ett genomgående mönster på våra evenemang är att de som kostar något sällan besöks av lärare anställda i Göteborg.

Ironiskt utfall

Det är ironiskt att vi drar fler lärare från kranskommuner och städer i övriga Sverige än från den kommun där arrangemangen faktiskt äger rum, trots att lärare från Göteborg varken behöver ersättning för resa eller logi i samband med våra arrangemang. Är det så att Göteborgs skolor inte anser att språklärarna är i behov av fortbildning?

All skolans verksamhet ska bottna i forskning och beprövad erfarenhet. Språkundervisningen har utvecklats markant under de senaste åren, dels baserat på att våra kursplaner fått en mer kommunikativ utformning, dels på grund av att digitala verktyg tagit plats i skolan. För att lärarna ska ha en chans att hänga med i denna utveckling måste de få fortbildning.

Baseras på skolforskning

De föreläsare vi bjuder in till våra evenemang är ofta knutna till landets högskolor eller högskolor i andra länder, eller yrkesverksamma lärare. Oavsett i vilken verksamhet de arbetar grundar de sina föreläsningar i aktuell forskning. Varför ska universiteten bedriva skolforskning om den inte når ut till lärarna?

Slutligen måste vi fråga oss vad vi vill att eleverna ska möta i skolan. Vill vi att de ska möta oinspirerade lärare som harvar på med de metoder de förvärvade under sin lärarutbildning, vilken kan ligga långt bak i tiden? Vill vi att de ska möta lärare som är osäkra på hur vi ska förbereda eleverna på den framtid de möter? Eller vill vi att de ska få en aktuell utbildning baserad på den forskning som sker här och nu?

Petra Lindberg Hultén

ordförande Språklärarnas riksförbund, Västra Sverige, lärare Öckerö seglande gymnasieskola

Mia Smith

styrelseledamot Språklärarnas riksförbund, Västra Sverige, förstelärare Vallhamra skola 7-9, ämnesspanare för Lärarnas Riksförbund

Mest läst