Göteborg måste leda tillväxten

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Företagsklimat i Göteborg är problematiskt, både i jämförelse nationellt och i övriga Västsverige. I samtliga undersökningar från SKL hamnar Göteborg i botten. Att inte lyssna till entreprenörer och företagare gör att jobb och investeringar sker på andra håll.

Göteborg som kunskapsstad ligger långt efter övriga städer. Stockholm satsar mer än Göteborg per barn och år i både förskola och gymnasium. Chalmers och Göteborgs Universitetet kommer i rankingar efter Lund och Stockholms motsvarigheter.

Ett relativt mått för att mäta attraktivitet i städerna är hur många som vill bosätta sig. Enligt SCB växer Stockholm med 555 000 personer, Malmö med 205 000 och Göteborg med 150 000 fram till år 2035.

ANNONS

Måste vilja ta ledningen

Göteborg måste våga och vilja ta ledningen. Västsverige blir inte en internationell tillväxtregion över en natt. Det krävs visioner och satsningar. Utan våra förfäders arbete och drömmar hade järnväg, tunnlar och broar kommit långt senare. Utan entreprenörer som vågade och trodde på vår region hade vi inte haft Volvo, SKF eller Stena.

En tydlig vision är att vi bör bli två miljoner i vår region. En region som attraherar både människor och investeringar. Ensam är det svårt att attrahera och bli en tillväxtregion, men de västsvenska kommunerna kan göra det tillsammans. Men då måste Göteborg vilja.

Bra början men för litet

Västsvenska paketet är en bra början men för litet. Transporter av människor och varor ska fungera. Få vill åka mer än en timma för att komma till sitt arbete. Skall vi bli två miljoner bör man kunna bo i flera olika kommuner. Det kräver både vägar och fungerande kollektivtrafik. I detta ligger livskvalitet, att man kan bo i ett mindre samhälle men arbeta mitt i en storstad, och tvärtom.

Gör det lätt att komma till Göteborg och komma hem igen. Västsvenska paketet med Västlänken är bra. Till det behöver vi E 20 som motorväg. Snabbtåg till Stockholm via Landvetter-Borås. Satsningar på kommunikation för 8 miljonersstaden Oslo-Göteborg-Köpenhamn. Förstärkt Bohusbana till Uddevalla. Fler parkeringsplatser i Göteborg vilket skulle stimulera handel och nöjen i staden.

ANNONS

Göteborg måste ta ledningen. För både vår skull och för våra grannars.

Jan Lindblom (M)

företagare och göteborgare

ledamot i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götaland

Pontus Båth (M)

ordförande Moderata Ungdomsförbundet i Göteborg ersättare i Regionutvecklingsnämnden i Västra Götaland

ANNONS