Det räcker att gå på promenad i Göteborg för att se hur bilen dominerar stadsplaneringen, skriver Jakob Lagercrantz på Gröna bilister.
Det räcker att gå på promenad i Göteborg för att se hur bilen dominerar stadsplaneringen, skriver Jakob Lagercrantz på Gröna bilister.

Göteborg behöver trängselavgifter

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

En löpsedel i en kvällstidning under sommaren anger att 82 procent är emot trängselavgifterna. I själva verket var det 82 personer av 100 som spontant skrivit in till tidningens blogg som uttryckt kritik. Som var och en som följer bloggar vet, så är de inte alltid representativa för folkviljan, och troligen inte heller denna gång. Det är rimligare att anta att den breda politiska majoritet som står bakom trängselavgifterna också har sina väljare i ryggen, och det på goda grunder.

Bilen framför allt

För snart 100 år sedan beslutade ett konsortium i västra USA att lansera en ny produkt, och förändra sättet folk färdades i samhället. Då var USA ett av världens främsta kollektivtrafikländer, spårbundna pendeltåg och spårvagnar tog folk från hem till arbetsplats i tätt planerade städer. Konsortiet lyckades lansera bilen som transportmedel för amerikanen, och lyckades samtidigt försämra den privatägda kollektivtrafiken. Med relativt billig olja blev nu befolkningen oberoende av kollektivtrafiknätet, på bara tio år förändrades stadsplaneringen till det vi är vana vid i USA i dag – städer och förorter utspridda över stora geografiska områden, svåra att trafikera med kollektivtrafiknät.

ANNONS

Nu har vi haft bilen som det prioriterade transportsättet i ett sekel. Det har varit en fantastisk period på många sätt, men nu sätter miljö-, hälso- och trängselproblem stopp. Göteborg kräver alternativ till ett ensidigt bilberoende om den skall fortsätta utvecklas.

Relativt låg kostnad

Trängselavgifterna syftar till att begränsa trängsel i staden. Det är nödvändigt – det räcker att gå på promenad i Göteborg för att se hur bilen dominerar stadsplaneringen. Men samtidigt behöver många bilen. Ser man trängselavgifterna som framkomlighetsavgifter i stället, så kommer införandet av avgifterna att göra att de som måste ta bil kommer fortare fram – till en kostnad som motsvarar 15 minuters parkering i centrum!

Avgifterna kommer vid rätt tidpunkt. Statistiken visar att vi förlitar oss allt mer sällan på bilen, alternativen är ofta effektivare. På bussen kan man sitta och läsa, kanske arbeta på sin bärbara dator. Vissa av oss har möjligheten att arbeta hemifrån någon dag i månaden – gör man det en dag i veckan minskar pendlingen med 20 procent samtidigt som välfärden ökar.

Paradigmskifte

Den moderna staden kräver en lång rad förändringar för att fortsätta att utvecklas till en attraktiv mötesplats. Nu finns tekniken, och framkomlighetsavgifterna är en del av denna omställning som kommer att ge oss städer som ger mer möjligheter för rekreation, boende och arbete.

ANNONS

Trängselavgifterna är också ett paradigmskifte, från att bilens kostnader betalas över drivmedelsbeskattningen, till att man i större utsträckning kan påverka sina kostnader genom att ändra resvanor. Genom att köra utanför rusningstrafik eller undvika att köra in i stadskärnan, blir man en vinnare. Detta är en utveckling vi bara sett början på, och som vi bör välkomna – det ska löna sig att vara en smart bilist!

Jakob Lagercrantz

ordförande Gröna Bilister

ANNONS