Slutreplik
Frihamnen, 25/1 och 1/2
De rödgröna missar att kommentera det som vår artikel handlar om, nämligen mer stad, fler bostäder och bättre kollektivtrafik.
Mindre parker kan vara av högre kvalitet än stora, något de rödgröna tycks glömma. Parken i sin helhet borde kunna minskas eller omdisponeras för att skapa ett levande stadsrum med mer bebyggelse och bättre kollektivtrafiklösningar, i enlighet med vårt förslag om bättre koppling till fastlandet och ordinarie kollektivtrafik. På så vis skapar vi en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stadsdel där fler kan och vill bo.
Blåa kvaliteter
Grönplanen förordar bostadsnära parker och natur vilket vi också tycker är viktigt. Dock ifrågasätter vi parkens storlek med tanke på de blå kvaliteterna i form av vatten runt hela området. Vi vill också se blommande innergårdar och gröna tak som behövs så väl för dagvattenhantering som för rekreation.
FN:s boende- och bosättningsorgan UN Habitat förespråkar 150- 600 personer per hektar, dagens plan är på 150. Vi har ambitionen att lägga oss högre än miniminivån på en så här central plats som är en del av Göteborgs framtida centrum.
Viktigt för funktionen
Frihamnen behöver dock mer än bara täthet i byggnation. Det handlar också om en helhet med blandad bebyggelse, sociala utgångspunkter, blandade upplåtelseformer, bra möjlighet till mobilitet och en väl utbyggd kollektivtrafik för att en tät blandstad ska fungera.
Vi står upp för den täta blandstaden och det gläder oss att de styrande rödgröna nu gör det, de har tidigare inte rosat marknaden med tät blandstadsbebyggelse. Skulle de dessutom gå med på att bygga ut kollektivtrafiken och öka tätheten i Frihamnen, skulle det kunna bli en nystart för byggandet i Göteborg.
Ann Catrine Fogelgren (L)
2:e vice ordförande byggnadsnämnden
Jens Adamik (L)
ledamot stadsdelsnämnden Lundby
Birgitta Ling Fransson (L)
ledamot trafiknämnden