Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Centerklimat webb
Vår princip är att det ska löna sig att göra rätt och vi säger nej till dyr plakatpolitik utan klimateffekt. Flygskatt och kilometerskatten är just sådana förslag. Vi väljer hellre att sänka miljöskadliga skatter på solel, förnybara drivmedel och elektrifiering av transporter, skriver bland andra Rickard Nordin (C).

Flygskatt och kilometerskatt räddar inte klimatet

Vi har all anledning att öka våra ansträngningar för att minska utsläppen. Men då gäller det att göra rätt. Vi har inte tid eller råd med dyra åtgärder som låter bra men inte sänker utsläppen, till exempel flygskatt och kilometerskatt, skriver Rickard Nordin (C) och Anders Åkesson (C).

Replik

Centerpartiet och klimatet, 3/2

2016 slogs ännu ett oönskat rekord i den globala uppvärmningen. Isarna i Arktis smälter fortare än någonsin. Det globala klimatarbetet ifrågasätts av en nyvald amerikansk president. Efter att de svenska utsläppen minskat under många år ser vi hur kurvan vänt åt fel håll när Miljöpartiet och Socialdemokraternas får styra.

Vi, bland annat Centerpartiet och Naturskyddsföreningen, som länge drivit för en mer kraftfull klimatpolitik har all anledning att öka våra ansträngningar och att hitta fler effektiva sätt att minska utsläppen. Vad vi inte har tid eller råd med är dyra åtgärder som låter bra men inte sänker utsläppen. I sitt inlägg lyfter Johanna Sandahl två sådana förslag, flygskatt och kilometerskatt.

Bättre än flygskatt

Att flyget behöver minska sina klimatutsläpp och att de måste betala mer för sin miljöpåverkan är självklart. Vad som är lika klart, och som regeringens utredning visar, är att klimateffekten av en svensk flygskatt kan mätas i promille. Utredningen pekar också på att fler kommer välja att ta bilen och att flygresorna kommer flytta till våra grannländer.

I stället för en ineffektiv skattehöjning behöver vi arbeta för miljöanpassade landningsavgifter, krav på mer förnybart i tankarna och internationella regler som sänker utsläppen globalt. Det gör riktig klimatskillnad. På vilket sätt gynnas klimatet av fler bilar på vägarna eller att fler checkar in på Kastrup?

Kilometerskatt slår fel

Kilometerskatten är en skatt som tas ut på avstånd. Den belönar inte den som har en mer effektiv lastbil eller kör på ett förnybart bränsle. Den kommer drabba svenska företag och jobb. Den gör det dyrare att exportera svenska miljöeffektiva produkter. Den kommer göra det dyrare att producera svenska livsmedel med låg miljöpåverkan och bra djurskydd. Att använda biobränslen för förnybar energi kommer bli en förlustaffär när kostnaden för att köra ut skogsråvaran ur skogen skjuter i höjden. Hur leder högre kostnader för att få fram förnybara biobränslen eller svensk mjölk till minskade klimatutsläpp?

Krävs seriösa svar

Komplexa frågor kräver seriösa svar. Problemet med flygskatten och kilometerskatten är att de är enkla lösningar som leder fel och inte ger effekt. Vad de också har gemensamt är att kostnaden för skatterna oproportionerligt hårt kommer drabba de människor och företag som finns på landsbygden. Centerpartiet har också visat att vi inte väjer för att föreslå höjda miljöskatter när det är effektivt. Den gröna skatteväxling, där det kostar mer att smutsa ner men lönar sig bättre att arbeta, är central för oss. Vi har i vår budget lagt förslag på flera miljöskatter bland annat om en avfallsförbränningsskatt, högre och bredare kemikalieskatt, avskaffande av nedsättning av fossilskatter för gruvindustri och naturgas. Vi vill sänka miljöskadliga skatter på solel, förnybara drivmedel och elektrifiering av transporter.

Som Johanna Sandahl skriver ökar stödet och förtroendet för Centerpartiets miljöpolitik. Det är inte en slump. Vår princip är att det ska löna sig att göra rätt och vi säger nej till dyr plakatpolitik utan klimateffekt. Vi kommer fortsätta föra en politik där vi sätter resultatet främst. På så sätt tar vi ansvar både för det förtroende vi får men framför allt klimatet.

Rickard Nordin (C)

klimat- och energipolitisk talesperson

Anders Åkesson (C)

infrastrukturpolitisk talesperson

 

Se mer från - Debatt: Centerpartiet
Mest läst