Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Hagakyrkan4

Fler fantasifulla visioner om bättre kollektivtrafik

Snabbare spårväg förbi Brunnsparken och Centralen lär det aldrig bli tal om. Den avlastning debattörerna fantiserar om att Västlänken ger beräknas enligt järnvägsplanen ”till maximalt cirka två procent av det lokala transportarbetet i Haga-Korsvägen”, skriver Vägvalet.

Replik

Kollektivtrafiken, 6/2

I sin iver att försvara Västlänken och samtidigt förskjuta debatten bort från Sveriges mest olönsamma tunnel, tar debattörerna bakom grupperingen ”Stadstrafikforum Göteborg–Mölndal–Partille” i så de spricker. Det finns ingen hejd på hur mycket gott Västlänken – när den är färdigbyggd – kommer att leda till. I själva verket försenar Västlänken bättre kollektivtrafik i minst tio år från nu.

Vi har hört det förut. För 20 år sedan utlovades en ringled för spårvagnstrafiken (Kringen), och ännu längre tillbaka drömdes det om ett spårbundet nät med små gondoler som skulle avgå lika ofta som Lisebergs berg- och dalbana. Operalänken, spårvagn till Backa och Norra Älvstranden är tre andra ”löften vi minns”. Kanske kan något av allt detta bli verklighet?

Dags för nya visioner

Men nu är det dags för nya visioner: 75 procent högre kapacitet utlovas i kollektivtrafiken, 20–25 procent kortare restider likaså.

Men snabbare spårväg förbi Brunnsparken och Centralen lär det inte bli tal om. Den avlastning debattörerna fantiserar om beräknas enligt järnvägsplanen ”till maximalt cirka två procent av det lokala transportarbetet i Haga-Korsvägen”. Klart är att Västlänkens nota på 30–50 miljarder kronor kunde använts avsevärt effektivare.

Bidde bara en tummetott

I samband med trängselskattens införande utlovades det också enorma satsningar på kollektivtrafiken. Och hur blev det? Bara en tummetott! Busstrafiken mellan Kungälv och Göteborg lyftes gång på gång fram som en succé, men hjälper föga om man bor på andra håll.

Faktum är att kommuner och regionen inte har råd att tillhandahålla den kollektivtrafik som ständigt utlovas bortom nästa krök. Enligt visionen K2020 måste skatten höjas med en krona och höjs kapaciteten med 75 procent kostar det mycket mer än så. Därför stannar dessa visioner på idéstadiet. Och det hjälper varken dagens eller framtida resenärer.

Theo Papaioannou (VV)

partiledare Vägvalet

Tom Heyman (VV)

vice partiledare Vägvalet

Håkan Andersson (VV)

partisekreterare Vägvalet

Se mer från - Debatt: Kollektivtrafiken
Mest läst