För att klara nollvisionen behövs trafikvett

Illegala aktörer som utger sig för att vara riktiga trafikskolor leder till ännu längre köer till förar- proven. Det är oacceptabelt, skriver Monica Gren, NTF.

ANNONS
|

Körkortsutbildningen är en viktig del i trafiksäkerhetsarbetet. Det finns i dag många problem kring körkortsutbildningen och oacceptabelt långa köer till proven.

Det finns dessutom illegala aktörer som utger sig för att vara riktiga trafikskolor. Det kan leda till att trafikvettet och därmed trafiksäkerheten försämras i samhället.

Särskilt viktigt är det att nyanlända med körkort från ett annat land, ofta med andra krav än i Sverige, kan få en körkortsutbildning och nytt körkort även här.

Risken att hamna hos fejkkörskolor är stor, det blir dyrt och leder till underkända förarprov är överhängande.

Ökar bara köerna

Antalet underkända körprov har ökat stadigt de senaste tio åren. Många chansar eller underskattar kraven och det leder till att kötiderna till ett körprov blir ännu längre. Att göra om körproven blir ofta en onödigt kostsam affär.

ANNONS

Det behövs en stor översyn, någon sådan har inte gjorts på över 20 år. De nyblivna förarna ska acceptera reglerna om hastighet, alkohol/droger, bilbälte och samspelet med andra trafikanter och det behöver utvecklas fler obligatoriska moment som även privata handledare kan förväntas klara. Men också bättre sätt att möta framtida trafiksäkerhetsutmaningar med snabb teknikutveckling och autonoma fordon. Översynen måste ha förslag på hur kötiderna kan kortas och hur de svarta trafikskolorna kan motarbetas.

Körkortet är för många, både unga tjejer, killar och nyanlända, en viktig pusselbit för att kunna få det där viktiga första jobbet och kunna etablera sig i Sverige. Därför är det viktigt att förarutbildningssystemet utvecklas i takt med omvärlden för att säkra en bra och prisvärd utbildning samtidigt som förarna lär sig trafikvett och därmed bidrar till Nollvisionen.

Monica Green

ordförande för NTF

riksdagsledamot för Socialdemokraterna

ANNONS