Till skillnad från den fysiska handeln är e-handeln öppen 24 timmar om dygnet. Det ställer nya krav på att beställningar packas så fort som möjligt, även på natten, för snabb leverans till kund, skriver Jonas Ogvall.
Till skillnad från den fysiska handeln är e-handeln öppen 24 timmar om dygnet. Det ställer nya krav på att beställningar packas så fort som möjligt, även på natten, för snabb leverans till kund, skriver Jonas Ogvall.

E-handeln är Sveriges nya basnäring

Den digitala handeln kommer troligtvis att ha en större påverkan på vår stad än den omdebatterade Västlänken. E-handeln är Sveriges nya basnäring och innebär att även stadsplanering, kollektivtrafik och arbetsmarknadens parter behöver ställa om till den nya tiden, skriver Jonas Ogvall, vd Svensk Digital Handel.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

I dag arrangerar vi för 39:e året i rad D-Congress. Tusentals personer verksamma inom den snabbt växande e-handeln samlas på Svenska Mässan för att lära sig mer om digitala trender och de nya möjligheter som utvecklingen ger.

I år hoppas vi också att våra politiker besöker oss då vi har bjudit in ett 50-tal ledande politiker i Göteborg och i kranskommunerna. Politikerna har förstås en nyckelroll. Hur snabbt vårt samhälle anpassar sig avgör hur konkurrenskraftiga vi kommer att vara i den globaliserade ekonomin.

Ökar snabbt

Redan i dag säljs var femte skjorta på nätet. Samtidigt fortsätter e-handeln att öka snabbt inom de flesta sektorer och inom en överskådlig framtid räknar vi i branschen med att vartannat köp kommer att ske online. E-handeln har också inneburit att nya företag kan se dagens ljus. Branschen skapar många jobbtillfällen. För att en e-handel ska kunna rulla krävs arbetsinsatser från normalt sex till åtta underleverantörer, mjukvaruleverantörer, distributörer med flera.

ANNONS

Utvecklingen leder till en strukturomvandling inte bara för näringslivet som måste ställa om till den digitala verkligheten utan också för samhällsplaneringen av vår stad. Göteborg är liksom alla andra städer uppbyggda under en tid när varken internet eller e-handel fanns.

Men nu har ständig internetuppkoppling kommit till byn och vardagen är inte sig lik, för varken människor eller företag. Staden kommer att behöva ändra skepnad och anpassas till den nya digitala eran och förändringen har redan påbörjats.

Behöver tänka om

Mixen av butiksutbudet i city förändras. Fastighetsägare får nu se att bästa cityläge inte längre är en självklarhet för framgång för många butiker. Politiker och fastighetsägare kommer att behöva tänka om. Lokaler behöver anpassas efter nya krav och vara flexibla för förändringar. Många av våra detaljhandelskedjor kommer knappast att – som fallet är i dag – behöva ha flera butiker i centrum. En större profilerad affär kan räcka när de fysiska butikerna och näthandeln ska komplettera varandra.

Till skillnad från den fysiska handeln är e-handeln öppen 24 timmar om dygnet. Det ställer nya krav på att beställningar packas så fort som möjligt, även på natten, för snabb leverans till kund. För att svenska e-handlare ska stå sig starka i den globala konkurrensen krävs kollektivavtal som tillåter att arbetstid även kan förläggas på kvällar och helger. Normen som gäller i dag är dagtid på vardagar och begränsade möjligheter till arbete på helger. Kollektivavtalen och arbetstidsreglerna måste ses över och anpassas till den verklighet som gäller i dag. Det är avgörande för att svenska e-handlare ska kunna stå sig i konkurrensen där snabba leveranser är en viktig konkurrensfördel.

ANNONS

Men nu ligger inte arbetsplatsen på bästa läge i staden utan i stället utanför staden, i olika distributions- och lagerlokaler. Detta ställer förändrade krav på kollektivtrafiken som nu behöver erbjuda kommunala transporter även under kvällar och nätter.

Digitaliseringen har inte bara gett konsumenter och innovativa företag nya möjligheter. Den har också konkurrensutsatt den svenska handeln i ett globalt perspektiv. I dag konkurrerar inte den lokala handlaren bara med andra handlare i sin närhet utan även med företag över hela världen.

När den digitala handeln blir Sveriges nya basnäring behöver våra ledande beslutsfattare inom politik och näringsliv anpassa staden, samhället och spelreglerna efter den nya verkligheten. Det är jobben, tillväxten och välfärden som står på spel.

Jonas Ogvall

VD Svensk Digital Handel

ANNONS