Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

Direktflyg collage
Emanuel Karlsson, vd Rolfs Flyg & Buss

Direktlinje till New York kan lyfta Västsverige

En direktlinje Landvetter–New York skulle bli ett lyft för Västsverige. Men varken regeringen eller våra lokala politiker verkar inse vilken betydelse för tillväxten och jobben en sådan kan bli, skriver Emanuel Karlsson, vd Rolfs Flyg & Buss.
Emanuel Karlsson, vd Rolfs Flyg & Buss

En direktlinje mellan Landvetter och New York har varit på kartan flera gånger. Men Västsverige ha fallit på målsnöret gång efter gång. En direktlinje från Västsverige till den amerikanska metropolen skulle gynna såväl företagen som människorna och mer därtill.

New York är nämligen ett av våra absolut största resmål, med avgångar som ofta blir uppbokade så långt som ett halvår i förväg.

Från Stockholm tar det i snitt åtta och en halv timma att resa till New York. Samma resa från Göteborg tar i dag minst elva timmar att göra och kräver byte vid någon av transitflygplatserna på kontinenten.

Ger miljardvinst

En direktlinje från Västsverige till den amerikanska metropolen skulle naturligtvis gynna våra resenärer men också näringslivet och regionen i stort. I rapporten Take Off från 2013 visade det sig att tio nya linjer till Landvetter skulle generera vinster motsvarande 1,3 miljarder kronor för resenärer och för regionen.

Jag tror detta är jätteviktigt för att Västsverige ska få möjligheten att växa i takt med den globalisering och urbanisering som nu sker i världen, och inte minst för turismen.

I dag verkar både multinationella och mindre företag i länet och det finns kompetenser som efterfrågas på globala marknader. Dessutom arbetar mer än var femte svensk åt amerikanska företag. Det säger något om det starka band som knutits mellan våra länder.

På 1970-talet var det senaste gången en direktlinje till New York fanns. Därefter har flygbolag som Delta och United Airlines varit snubblande nära. Nu senast var det Norwegian som planerade en direktlinje, men planen störtdök direkt när regeringens budget slog igenom med den nya flygskatten tidigare i höst.

Trögt på politisk nivå

Varför sker fortfarande inget för Västsveriges del?

Regeringen talar ofta om Arlandas särställning bland de svenska flygplatserna och skåningarnas tillgång till internationella Kastrup. Kvar lämnas Västsverige med noll fasta direktlinjer över Atlanten.

Arlanda och Kastrup har vardera mellan sex till elva direktlinjer, bara till Nordamerika och växer med dussintals nya direktlinjer per år. I dessa regioner har det alltid satsats från politiker.

Men någon tydlig vilja verkar inte finnas bland våra lokala politiker att se vad en direktlinje till USA skulle göra för Västsveriges 49 kommuner. Det är dags nu, att våra lokalpolitiker vaknar upp ur dimman och ser till att skapa de bästa förutsättningarna, för såväl företagen som för människorna i regionen.

Att Landvetter fortsätter växa, med snabbt ökade passagerarantal, visar på stor potential för fler direktlinjer. Utbyggnaden av Airport City och bland annat en tågstation, innebär att tillgängligheten och upptagningsområdet ökar betydligt.

2016 reste 6,4 miljoner passagerare till och från flygplatsen – sett till en femårsperiod är det en ökning med 30 procent. Och inom bara ett par år räknar Swedavia med att över åtta miljoner passagerare trafikerar flygplatsen.

Turismen ökar snabbt

Även turismen ökar. Enligt statistik från 2016 ökade antalet amerikanska övernattningar i Storgöteborg med 16 procent – under bara ett år. En av de brantaste utvecklingskurvorna i landet. Dessutom flest utresande amerikaner från New York.

Landvetter är en av landets viktigaste interkontinentala frakthubbar med sitt läge mellan Oslo, Köpenhamn och Stockholm. Och man räknar med att öka fraktfrekvensen ytterligare. Det är såklart viktigt. Men vi får inte låta människorna hamna i kläm, möjligheten för människor att resa för att mötas är en grundläggande förutsättning för utveckling.

Emanuel Karlsson

vd Rolfs Flyg & Buss

Se mer från - Debatt: Göteborg-New York
Mest läst