Med en långsiktig och väl uttalad politisk vilja att göra Göteborg till en hälsosam centralort kommer den långsiktiga stadsplaneringen att kunna utvecklas så att det skapas snabba trafikstråk med bra kollektiva transporter, skriver debattörerna.
Med en långsiktig och väl uttalad politisk vilja att göra Göteborg till en hälsosam centralort kommer den långsiktiga stadsplaneringen att kunna utvecklas så att det skapas snabba trafikstråk med bra kollektiva transporter, skriver debattörerna.

DEBATT: Vägen framåt är att minska bilismen

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Debatten om trängselskatterna som infördes vid årsskiftet har varit intensiv. Egentligen handlar det om vilket slags stad vi göteborgare vill leva i. Naturskyddsföreningen välkomnar den nya trängselskatten. För politiker som vill göra Göteborg till en grönare och mer hälsosam stad är den ett utmärkt första steg.

Vi vill ha en väl fungerande och trivsam storstad som det är lätt att färdas i. Den ohejdade ökningen av biltransporterna i staden måste brytas. Varken människan eller naturen tål en sådan utveckling. Luftmiljön och klimateffekterna är två tydliga exempel.

Forskning har visat att de avgaser och partiklar som förorsakas av trafik i tättbebyggd storstad är oerhört skadliga för hälsan. Det är många fler människor som dör på grund av de hälsovådliga avgaserna än de som dör i trafikolyckor.

ANNONS

Att ställa om stadens trafiksystem är också en billig klimatåtgärd. Samhällsvinsten av en bättre stadsluft gör att utsläppsminskningar av växthusgaser blir en gratis bonuseffekt av att begränsa de hälsovådliga utsläppen.

Ändra reseavdraget

Erfarenheten visar att det inte bara går att bygga bort köerna. Efter några år korkar även de nya vägarna igen. All forskning visar att det krävs ett nytt angreppssätt med tydliga styrmedel och med en mycket medveten planering om dagens trend med ständigt ökande antal bilar ska brytas. Det viktigaste är att sätta ett pris på trängseln så att vägarna används mer effektivt. Prismekanismen leder till en utjämning av trafikflödena så att man slipper bygga ut vägarna för att klara två trafiktoppar per dag, samtidigt som skatten leder till en dämpning av hela trafikflödet.

För att verkliga förbättringar ska ske är det dock nödvändigt att bilpendlare inte bara väljer att åka vid andra tider, utan även att de samåker oftare och åker kollektivt i bland. Och även de som måste börja sin arbetspendling i bilen för att fortsätta kollektivt in till centrum måste få bra förutsättningar.

Utöver pendelparkeringar och bra vänthallar är det därför viktigt att kollektivtrafiken blir det attraktiva alternativet för flertalet människor. Detta skapas genom tidseffektiva turer, bra betalningssystem och god komfort. Naturskyddsföreningen vill också ha ett avståndsbaserat reseavdrag likt det som våra norska grannar har infört. Det innebär att samma ersättning betalas ut per kilometer oberoende vilket färdmedel man väljer, vilket gör att alla färdmedel konkurrerar på lika villkor.

ANNONS

Behöver alla äga bil?

Naturskyddsföreningen ser förstås också bilens fördelar. Tyvärr finns det inte utrymme i storstäderna för att alla ska kunna köra bil. Till och med tidigare Volvochefen PG Gyllenhammar sa redan på sin tid att bilen primärt inte är byggd för staden. Är det rimligt att alla ska behöva äga var sin bil i alla lägen? Vi föredrar att alternativen är så många och väl utbyggda att vi bara behöver använda bilen när det är absolut nödvändigt.

Med en långsiktig och väl uttalad politisk vilja att göra Göteborg till en hälsosam centralort kommer den långsiktiga stadsplaneringen att kunna utvecklas så att det skapas ett begränsat antal snabba trafikstråk med bra kollektiva transporter till och genom staden. Genom detta uppstår möjligheten att både behålla och skapa grönområden mellan trafikstråken.

Nu behöver vi lyfta blicken och styra om debatten så att den handlar om vilken Göteborgsregion vi vill leva i framöver. Trängselskatten löser inte alla problem men är en bra början för att utveckla en modern och attraktiv stad för människor. Det är vad den fortsatta diskussionen bör handla om.

Svante Axelsson

generalsekreterare Naturskyddsföreningen

Boel Lanne

ordförande Naturskyddsföreningen i Bohuslän

Ingvar Andersson

ordförande Naturskyddsföreningen i Norra Älvsborg

Ingegerd Borg-Saviharju

ordförande Naturskyddsföreningen i Norra Älvsborg

ANNONS

Hälsosammare. Med en långsiktig och väl uttalad politisk vilja att göra Göteborg till en hälsosam centralort kommer den långsiktiga stadsplaneringen att kunna utvecklas så att det skapas snabba trafikstråk med bra kollektiva transporter till och genom staden, skriver debattörerna.

ANNONS