Göran Persson, styrelseordförande Scandinavian Biogas samt fd statsminister
Göran Persson, styrelseordförande Scandinavian Biogas samt fd statsminister

De klimatvärsta bilarna kommer för billigt undan

Det är brådskande och avgörande att Sverige inför ett system som straffar ut de klimatvärsta och gynnar de miljöbästa bilarna. Regeringens förslag är tyvärr näst intill ett slag i luften, skriver bland andra tidigare statsminister Göran Persson, Scandinavian Biogas.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Vi är oroade att det förslag som nu ligger på regeringens bord om att belägga bränsleslukande bilar med en skatt (malus) och att ge en bonus till bilar med låga utsläpp enbart leder till marginell förändring och att vi är långt ifrån att fasa ut fossila bilar. Därför föreslår vi tillsammans tre förslag som tydligt skulle premiera de mest klimatsmarta bilarna.

Det är nu ett år efter det historiska klimatavtalet i Paris, men nya siffror visar att utsläppen från svenska vägtransporter inte längre minskar. Den parlamentariska Miljömålsberedningens förslag från i somras, med mål om snabb utfasning av fossil diesel och bensin i transportsektorn, verkar därför avlägsna. Men det finns ny teknik, med snåla bilar och förnybara bränslen.

ANNONS

Bonus-malus-system

För att snabba på utvecklingen föreslog de sju partierna i beredningen en beskattning som stimulerar en snabb introduktion av fordon med särskilt låga utsläpp. Beredningen såg positivt på ett så kallat bonus-malus-system. Det innebär att bränsleslukande bilar får betala en avgift eller skatt (en malus), som omvandlas till ett bidrag (en bonus) åt bränslesnåla bilar. Olika varianter av ett sådant system har föreslagits under tjugo års tid, men det har aldrig införts i Sverige.

Däremot kom en statlig utredning i somras med ett förslag i frågan, som i skrivande stund slutligt bereds i regeringskansliet. Märkligt nog föreslog utredaren ett system som skulle minska utsläppen med några ynka procent till år 2030. Det är rätt långt ifrån fossilfritt.

Kraftig kritik

Kritiken mot utredningen har varit kraftig från både forskare, företag, miljöorganisationer och olika riksdagspartier. Förslaget svarar inte på långa vägar mot ambitionen att minska transportsektorns klimatpåverkan och att fasa ut fossila bränslen i linje med Parisavtalet och riksdagens miljömål.

Det är nu helt avgörande att regeringen lägger fram ett förslag som leder till kraftigt minskade utsläpp. Vi ser behov av åtminstone tre förändringar jämfört med utredarens förslag:

1. En allvarlig brist är att utredaren ser orimligt snävt på hur en bil påverkar klimatet. Total material- och energieffektivitet är också viktiga parametrar. Systemet som föreslås utgår ifrån vad som kommer ur avgasröret (gram koldioxid per kilometer), trots att olika bilar med samma utsläpp per kilometer påverkar klimatet olika mycket. Utifrån ett livscykelperspektiv står det klart att exempelvis biogasbilar är klart fördelaktiga för klimatet. Utan justeringar riskerar nu de klimatmässigt bästa lösningarna, vid sidan av eldrift, att missgynnas. De måste ges en bra bonus.

ANNONS

2. För att ett bonus-malus-system ska fungera måste också den ekonomiska skillnaden vara tillräckligt stor mellan alternativen. Utredarens förslag är återigen otillräckligt. Vi menar att det behövs en malus, det vill säga en skatt, som är minst dubbelt så hög som utredaren föreslog, och att den utgår under längre tid, för att få effekt. Förutom att de som skadar klimatet då pressas att söka alternativ så blir intäkterna som omvandlas till bonus för de som väljer klimatsmarta bilar större.

3. Vi vill även att ett nytt system blir långsiktigt. Utredaren har föreslagit det nästan motsatta, med justeringar redan efter ett år. Det enda rimliga är att slå fast att systemet ska kopplas till de mål som Miljömålsberedningen föreslagit, med sikte på att helt få bort bilar som förbrukar fossilt bränsle. I långsiktigheten ingår också att skapa en tydlig positiv signal i form av en bonus för den som väljer att konvertera en bil från fossila till förnybara bränslen. Det är viktigt att säkerställa att det finns en styrande effekt fram till 2030.

Grundläggande krav

De tre punkter vi lyft fram utgör grundläggande krav på justeringar av utredarens förslag, för att få det att alls fungera. Förslaget behöver utvecklas även på andra punkter, men det omistligt viktiga är att dels gynna de verkligt bästa bilarna med en tydlig bonus, dels tydligt missgynna de bilar som kraftigt bidrar till klimatförändringarna, dels skapa långsiktiga spelregler för företag och konsumenter.

ANNONS

Om dessa villkor tillmötesgås kan ett bonus-malus-system bli ett effektivt styrmedel för att minska vägtrafikens utsläpp. Utan ett sådant system och andra likartade styrmedel i transportsektorn riskerar vi i värsta fall att få se ökade utsläpp i Sverige, i strid med kommande generationers intressen. Det är inte i det läge som Sverige bör vara ett år efter Paris när vi ser andra länder som fattat tuffa beslut för att leva upp till avtalet. Inför vi ett bättre system för bonus-malus än det som föreslagits så har vi en möjlighet att snabbare fasa ut de fossila bilarna.

Göran Persson

styrelseordförande Scandinavian Biogas samt fd statsminister

Johanna Sandahl

ordförande Naturskyddsföreningen

Håkan Wirtén

generalsekreterare Världsnaturfonden WWF

ANNONS