Gratis. Om Göteborg valt Clearchannels anbud hade hyrcyklarna kostat kommunen tio miljoner kronor. Cyklar som i dag inte kostar kommunen en krona, skriver Magnus Heljeberg.
Gratis. Om Göteborg valt Clearchannels anbud hade hyrcyklarna kostat kommunen tio miljoner kronor. Cyklar som i dag inte kostar kommunen en krona, skriver Magnus Heljeberg.

Cyklarna kostar inte en krona

DEBATT: Clearchannel påstår att Styr & Ställ skulle vara världens dyraste lånecyklar. Inget kunde vara mer fel, skriver Magnus Heljeberg, JCDecaux / Styr & Ställ.

ANNONS
|

    Magnus Heljeberg, vd JCDecaux / Styr & Ställ
Magnus Heljeberg, vd JCDecaux / Styr & Ställ

Replik

Styr & Ställ, 21/5

Styr & Ställ har debatterats flitigt på sistone. Det är positivt. Styr & Ställ ger göteborgarna en möjlighet att röra sig smidigt i stan, och det är viktigt att många engagerar sig i cyklarnas framtid.

Göteborgs stad arbetar för hållbar mobilitet – att underlätta för människor att byta mellan trafikslag. Vi är stolta över att få vara med och bidra till det. Kostnaden för användarna är 75 kronor per år.

Clearchannel påstår att Styr & Ställ skulle vara världens dyraste lånecyklar. Inget kunde vara mer fel. Man behöver inte gå utanför Göteborg för att jämföra – facit finns nämligen i upphandlingen som gjordes 2010. Om Göteborg valt Clearchannels anbud då, hade hyrcyklarna kostat kommunen tio miljoner kronor. Cyklar som i dag inte kostar kommunen en krona! Clearchannel förlorade upphandlingen, och försöker nu blanda bort korten genom att blanda in reklamfinansieringen.

ANNONS

Reklamfinansierade

Både JCDecaux och Clearchannel är reklamfinansierade företag. Till skillnad från Clearchannel är det inte något vi försöker dölja. I utbyte mot reklamplatser erbjuder vi göteborgarna samhällsnytta, i form av över 1 000 Styr & Ställ-cyklar.

Clearchannel har i dag över 200 ytor på reklamtavlor med storleken två kvadratmeter i Göteborg, men erbjuder ingenting till göteborgarna i utbyte. Motsvarande antal på reklamtavlor för Styr & Ställ är 178 ytor.

Men Styr & Ställ är långt ifrån färdigt. En utbyggnad till Majorna och Hisingen är önskvärd, och vi lovar att inleda en sådan satsning omgående, om kommunen samtycker. Clearchannel påstår att det är vi som bromsar en utveckling. I verkligheten är det tvärtom. Clearchannel hindrar expansionen, genom att mitt i pågående avtalstid utöva lobbying mot kommunen. Det drabbar göteborgarna!

Fungerar bättre

Styr & Ställ fungerar också bättre än Clearchannels alternativ. Även här finns facit. Clearchannel hade nämligen avtal med Göteborgs Stad för hyrcyklar 2005 – 2011. Sista året sålde de 300 cykelkort. Styr & Ställ sålde ifjol 29 000 cykelkort. Alla undersökningar visar på en mycket hög nöjdhet. 97 procent av användarna skulle rekommendera Styr & Ställ till en bekant. 82 procent är mycket – eller utomordentligt – positiva. Även de som inte använder cyklarna uppskattar dem: 81 procent av alla göteborgare är positiva till Styr & Ställ.

ANNONS

Vi förespråkar transparens och ser fram emot en upphandling av hyrcyklar i Göteborg. Genom att använda de närmaste åren till att utveckla Styr & Ställ får kommunen möjlighet att göra ett gediget upphandlingsunderlag för framtidens hyrcykelsystem, som maximerar samhällsnyttan.

Magnus Heljeberg

vd, JCDecaux / Styr & Ställ

ANNONS