Bygg bro med höjd för framtiden

ANNONS
|

Runt Vänern och ut med Göta älv går tiotusentals till jobbet på morgonen, tack vare fungerande sjöfart. I höst ser de liksom vi fram emot regeringens sjöfartsstrategi. Förhoppningsvis en höjd ambitionsnivån för svensk sjöfart. Beklagligt att det på vissa håll i landet tas beslut som motverkar denna positiva utveckling. Är det lämpligt att kommunala särintressen sätter stopp för nationella ambitioner? Ett exempel är frågan om ny Göta Älvbro. Göteborgs politiker, med staden och dess näringslivs tradition av sjöfart, tycks inta ha förståelse för möjligheterna som finns med vattnet. Istället ses vattnet som en barriär och ett hinder för politiska visioner. Politikerna vill bygga en 13 meter låg bro, nu när den gamla Göta Älvbron anses tjänat ut.Höjden på bron är en beklaglig kompromiss. Politikerna verkar inte vilja inse att höjden innebär problem, för sjöfarten under bron och för kollektivtrafiken ovanpå. Brons betydelse för kollektivtrafiken gör den extra viktig. Det kan tyckas handla om ett tjugotal broöppningar per dag, men en, inte minst av miljöskäl, ökning av trafiken kommer. Det tror såväl vi som regeringen.

ANNONS

Då om inte förr kommer kollektivtrafiken bokstavligen stå still. Flera gånger per dag. Inget kan man göra när bron är byggd.Det är inte Göteborgs politiker som avgör när bron ska öppnas. Det avgör trafikverket. Bron måste ta höjd för framtiden med en minsta seglingsbar höjd om 18 meter. Vi har haft en dialog, men nu har politikerna avslutat den. Beslutet tas den 20 juni. Vi vill föra fram orimligheten i att en bro, som byggs för ett kommunalpolitiskt intresse, med miljarder bland annat från regeringen, samtidigt blir ett hinder för regeringens ambitioner. Vi ställer oss bakom sjöfarten, gör Göteborg det.

Håkan Thorell

Ahlmark Lines

Malin Kilian

Metso Paper, Karlstad

Kjell Hedvall

kommunstyrelsens

ordförande, Lidköping

Marie Dahlin

ANNONS

kommunstyrelsens

1:e vice ordförande Vänersborg

ANNONS