Rothsteins förslag om att ytterligare marginalisera och mystifiera religionen i samhället motverkar i själva verket det han vill åstadkomma, skriver debattörerna.
Rothsteins förslag om att ytterligare marginalisera och mystifiera religionen i samhället motverkar i själva verket det han vill åstadkomma, skriver debattörerna.

Bejaka den religiösa mångfalden i stället

ANNONS
|

Bo Rothstein visar i sin artikel på GP Debatt (24/9) på en rad förhållanden som spelat främlingsfientliga krafter (läs SD) i händerna. Resultatet kunde vi avläsa i valet nyligen. Rothsteins analys är tung, och i stort har vi inget att invända mot, förutom det orsakssamband han tycks se mellan de religiösa skolorna och SD:s framfart. I själva verket borde han dra motsatt slutsats.

Att vi lever i ett postsekulärt samhälle är de flesta filosofer och samhällsvetare ense om. För att bättre kunna tolka vår omvärld måste vi ägna mer, inte mindre, tid och möda åt att förstå religionerna. Detta talar för att vi bör ha en öppnare, inte mer sluten, attityd till religioner och religionsundervisning i skolan, tvärt emot vad Rothstein landar i.

ANNONS

Förvirring råder

Det råder förvirring och därmed misstänksamhet mot religioner i vårt samhälle i dag. Här vill vi visa på en trolig orsak bland många. Begreppet ”konfessionell” infördes i skollagen utan att man definierade det, vilket har orsakat osäkerhet, såväl hos Skolinspektionen och skolledare, som hos politiker och allmänhet.

Detta har i sig lett till att frågan om religioner i skolan (och samhället i stort) blivit minerad mark. Svenska skolan tassar på tå, och blir allt mer en "minsta gemensamma nämnare"-skola. När det accepterade, officiella och tillåtna objektiva utrymmet blir allt trängre, blir det allt fler människor som hamnar utanför detta accepterade område, och därmed allt fler som är avvikande. Detta normerar eleverna i skolan, vilket spelar de främlingsfientliga krafterna rakt i händerna. Synliggör och bejaka i stället den religiösa mångfalden i integrationens namn.

Reell integration

Rothstein hävdar att de religiösa skolorna ökar segregationen. För några decennier sedan var en del av de kristna skolorna plattform för den egna församlingens barn. Men så har det, med mycket få undantag, inte varit på mycket länge. De är i dag snarare exempel på mångfald och reell integration. Välkommen att besöka verkligheten, Bo Rothstein! Istället handlar frågan om segregation om det fria skolvalet, som i sig bara innebär att vi möjligen får en annan grund för urval till våra skolor än den boendesegregation som blir följden av den kommunala närhetsprincipen. Friskolereformen har gett föräldrar rätt att fritt välja skola för sina barn bland den pedagogiska mångfald som friskolereformen fört med sig.

ANNONS

Bo Rothstein anför vidare juridiska aspekter om att de religiösa skolorna bryter mot grundlagen. Vad grundar sig detta påstående i?

Möjligen misstroende mot att skolsystemet, inklusive de konfessionella skolorna, lever upp till skollagens krav på allsidighet och saklighet. Över grundlagen råder Europakonventionen, som skall säkerställa individens rätt mot samhället. Konventionen, och ett antal uppmärksammade domar i EU-domstolen (exempelvis Lautsi vs Italy), slår tydligt fast att staten måste respektera varje förälders rätt att kunna välja en skola för sina barn som står i överensstämmelse med den egna religiösa eller filosofiska övertygelsen. Detta omfattar både utbildning och undervisning. Här bryter således svensk skollag mot konventionen, eftersom den tillåter konfessionella inslag enbart i utbildningen (skoldagen utanför klassrummets undervisning) men förbjuder dem i undervisningen.

Inte vetenskapliga

Själva skollagen bygger på olika värdegrunder, vilka i sig inte är byggda på vetenskap, utan på överenskommelser och värden vi alla tror på – alltså konfessionella. Att då samtidigt förbjuda konfessionell undervisning blir minst sagt märkligt. Skrota i stället begreppet ”konfessionell” i skollagen och lägg än mer energi på att säkerställa att skolorna respekterar varje barns integritet, och att de lever upp till kravet på allsidighet, saklighet och pluralism, mätbara parametrar till skillnad från att som i dag försöka kontrollera hur konfessionella skolorna är.

ANNONS

Rothsteins förslag om att ytterligare marginalisera och mystifiera religionen i samhället motverkar i själva verket det han vill åstadkomma. Det spär snarare på främlingsfientligheten ytterligare. Dessutom – att förbjuda religion i skolan skulle bara gynna sekularismen, en livsåskådning bland andra, som då skulle få en märklig monopolställning.

Rothstein - läs på, tänk till, tänk om!

Lars Brandström

styrelseledamot i Kristna Friskolerådet

Bo Nyberg

ordförande Kristna Friskolerådet

ANNONS