Börja om med Karlavagnen

Det är viktigt att alla kan få en uppfattning om storleken på Karlavagnstornet. Då inser de flesta att projektet måste omarbetas till en positiv bostadsmiljö, skriver Ingemar Mattsson och Ragnar Hjertén.

ANNONS
|

Slutreplik

Karlavagnstornet, 3/3 och 7/3

Göteborg behöver många nya bostäder. Vi välkomnar byggherrar som vill bygga bostäder, som blir en bra boendemiljö och en positiv del av vår stadsbild!

Om en byggherre kräver att få bygga skyhögt högre än alla andra byggnader, att få bygga med extremt högt exploateringstal (bebyggd yta i förhållande till tomtytan) och att få bygga familjelägenheter på upp till 266 meters höjd över marken – då känns det obehagligt för oss göteborgare! Då hjälper det inte att anordna en arkitekttävling med dessa förutsättningar och bjuda in internationellt kända arkitektkontor.

Skala som passar Göteborg

ANNONS

Vi hoppas att kvarteret Karlavagnens byggherre är intresserad av att bygga bostäder och verksamheter i en skala som passar i Göteborg. Vår debattartikel med rubriken "Göteborgarna behöver inte Karlavagnstornet" handlade i huvudsak om stadsbilden, innehållet och bakgrunden till remisshandlingarna. Detta är viktiga ställningstagande, som vi önskade få svar på från våra politiker, stadsbyggnadskontoret och allmänheten.

Repliken från Ola Serneke företräder, enligt vår uppfattning, enbart byggherrens intressen för att bygga norra Europas högsta skyskrapa i vår stad med redovisning av föreslaget innehåll i kvarteret.

Under cirka tio år har planeringen av "Vision Älvstaden" bedrivits i kommunen med hög ambitionsnivå. Detta utvecklingsarbete har omfattat Frihamnen, Backaplan och Ringön på Hisingen – förutom områden på södra sidan av älven. Remisstiden för Frihamnens detaljplan, som ingår i "Älvstaden", avslutades den 1 mars 2016

Kvarteret Karlavagnen ingår däremot inte i "Älvstadens" planering. Projektet kan därför betraktas som en så kallad "frimärksplan" lösryckt ur sitt sammanhang. Det är därför olyckligt att detta enorma projekt med Karlavagnstornet delvis har samma remisstid fram till den 15 mars 2016.

Angelägna frågor att besvara

Vi önskar få svar från kommunens representanter på stadsbyggnadskontoret (SBK): stadsbyggnadsdirektör, stadsplanechef och stadsarkitekt om tiden och motiven till den aktuella remisshandlingen om kvarteret Karlavagnen:

ANNONS

* Vilket utredningsarbete har föregått program och planering av arkitekttävlingen?

* Vilka argument och analyser har SBK haft för att föreslå en skyskrapa på denna tomt?

* Finns det alternativ med bebyggelse på tomten i lägre höjd (t ex max 20 våningar)?

* Hur motiverar man behovet av Sveriges högsta exploatering "för att få underlag till en blandstad"?

* Hur ser man på lämpligheten för familjelägenheter och förskolor i kvarteret?

* Varför inväntar man inte stadsutvecklingsprogrammet innan kvarteret Karlavagnen planeras?

* Hur ser man på säkerheten med skyddsavstånd till farligt gods på Hamnbanan?

* Hur ser man på säkerheten för boende i en skyskrapa på 86 våningar?

Berör oss alla

Planerna på att bygga detta kvarter berör oss alla då Karlavagnstornet kommer att synas över stora delar av Göteborg. Vi skulle alla bli "grannar" till detta projekt och bör ha rättighet att yttra oss om stadsplanen. De närboende tvingas bli granskade uppifrån och alla boende och verksamma på Hisingen blir dessutom ständigt påminda om en gigantisk byggnad i sin vardag.

Det är viktigt att alla kan få en uppfattning om storleken på Karlavagnstornet. Därför bör man bygga modeller i samma skala av Göteborgs tidigare höghus: "Läppstiftet", Gårdahusen, Gothia Tower med flera och redovisa dessa intill modellen på det föreslagna Karlavagnstornet.

ANNONS

Säg nej till Karlavagnstornet och bygg i stället positiva bostadsmiljöer i Göteborg. Vi är många som vill medverka till detta!

Ingemar Mattsson

Ragnar Hjertén

ANNONS