Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Inne i Betelskeppets kajuta har det blivit dags för skeppsråd där aktuella frågor avhandlas.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Betelskeppet kan tvingas flytta

I framtiden är tanken att det flytande härbärget Betelskeppet ska placeras framför SVT-huset och Semcon i Lundbyhamnen. I går godkände Byggnadsnämnden ett tidsbegränsat bygglov för fartyget.

Inne i Betelskeppets kajuta ska skeppsrådet strax börja. Några av de boende har redan satt sig till bords och skär upp en tårta. På skeppsrådet avhandlas aktuella ämnen. De boende känner väl till planerna på en flytt.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

– Ärligt talat är det jag mest kommer att sakna vyn av Göteborg här, det är fantastiskt att se Läppstiftet och Göta Älvbron, säger Fredrik, en av de boende och får medhåll av sin bordsgranne Tomas.

– Jag håller med. Men det blir ett nytt ställe och nya tag. Det är ju fortfarande centralt. Jag tror inte det kommer att påverka verksamheten, säger Tomas som sitter bredvid och väntar på att skeppsrådet ska starta.

Betelskeppet är ett akutboende för hemlösa och har legat vid Gullbergskajen sedan 1991. Under de senaste åren har turerna med kommunen varit många, menar Betelskeppets styrelseordförande Bernt Ljungquist.

– Om vi hade kunnat ligga kvar här vid kajen så hade det varit strålande bra för oss. Men vi får inga klara besked och det irriterar mig oerhört. Vi vill värna om människorna men jag upplever att vi är mer ett problem för Trafikkontoret. Att de bara vill bli av med oss, säger han.

Den sista december 2014 sades Betelskeppets avtal om förtöjningsplats upp. Betelskeppet anvisades då till en annan plats lite längre bort på samma kaj och fick bygglov där. Men Trafikkontoret anvisade efter det ett annat fartyg till den platsen, utan att informera Betelskeppets personal. Jörgen Johansson ansvarar för hamnar och kajer på Trafikkontoret och medger att hanteringen var olycklig.

– På den punkten är det lite beklagligt. Det var i samma veva som jag började och vi var två personer som höll på med samma område. Min företrädare godkände bygglov utan min vetskap. Det var misstag att två båtar fick samma kajplats, säger han.

De ljudstörningar som ett kommande pålningsarbete innebär överstiger inte tillåtna gränsvärden, enligt Betelskeppets egna mätningar. Bullret anges som en av huvudanledningarna till att Betelskeppet måste flytta. Jörgen Johansson kan inte säga om Betelskeppets mätningar var korrekta.

– Jag vet inte riktigt. Man kanske kan ställa konsult mot konsult. Vi anlitar konsulter, vi med. Det är ingenting jag kan säga, vilken konsult som har räknat rätt. Men man får ändå tro att projektet bakom Hisingsbron tittat på en helhet. Men fartyget ligger också inom arbetsområdet för den nya bron, säger Jörgen Johansson.

Betelskeppets styrelseordförande Bernt Ljungquist är irriterad på att det varit så många olika turer och olika besked. Jörgen Johansson ger honom rätt i det.

– Han har väl en poäng där. Det kan jag väl ge honom. Men det är många nya stora projekt i kommunen. Ibland kommer det upp nya saker som tidigare varit okända. Då kan det tyvärr bli såhär.

Vid Betelskeppets tilltänkta plats utanför SVT-huset och Semcon på Hisingen är det inte heller något speciellt varmt mottagande som väntar från de nya grannarna. Älvstranden Utvecklings dotterbolag Göteborgs Frihamn AB skriver i ett yttrande till kommunen att Betelskeppets bygglov riskerar att försvåra annat arbete inne i Lundbyhamnen. Castellum Väst, som äger Semcons hus, vill inte heller ha Betelskeppet där. Företaget skriver i ett yttrande att härbärget inte är förenligt med gällande detaljplan och att en eventuell flytt innebär "att närmiljön kommer att förfulas".

Men trots grannarnas åsikter gick bygglovet igenom. Byggnadsnämndens Ulf Kamne (MP) menar att grannarnas åsikter tagits med i bedömningen.

– Det är alltid en del i prövningen men vi försöker ta alla hänsyn. Vi tror inte att ett eventuellt överklagande kommer att gå vidare, säger han.

En flytt kommer också att bli kostsam, enligt Bernt Ljungquist.

– Det är ett stort arbete som kommer handla om en kostnad på runt en miljon för oss. Hade vi bara kunnat flytta längre bort här på kajen hade det varit mycket billigare summor. Här har vi ju redan betalat anslutningsavgifter. Men nu har vi två bygglov. Då får vi hoppas att någon vill ha oss i alla fall, säger Bernt Ljungquist.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.