Det är inte jul förrän Katy Perry dansat med pepparkakor?

ANNONS
|

I en ny reklamfilm för H&M, som enligt branschtidningen Resumé är regisserad av svenske Jonas Åkerlund, bjuder Katy Perry på julstämning in absurdum med dansande pepparkakor, pussar under misteln, akrobatiska tomtenissar och en barbröstad hunk i tomtemössa.

Det är med andra ord svårt att ta miste på att julen knackar på dörren. Och om inte annat så är det faktum att H&M genomför en reklamkampanj tillsammans med ett känt ansikte ett pålitligt tecken på att julen snart är här.

Genom åren har klädjättens julsatsningar frontats av en lång rad världskändisar. Fotomodellerna Claudia Schiffer, Naomi Campbell och Cindy Crawford, den numera framlidna skandalmodellen Anna Nicole Smith, artisten Kylie Minogue och den svenska före detta ”Bond”-bruden Izabella Scorupco är några av dem.

ANNONS

Under stora delar av 90-talet bemöttes affischer på fotomodeller klädda i H&M:s underkläder med svidande kritik. Belackarna kallade dem objektifierande och kvinnoförnedrande - och under ett par år på 00-talet lös de lättklädda kampanjerna med sin frånvaro.

Med tiden har dock företagets julkampanjer blivit allt mer påklädda.Förra året anlitade man artisterna Lady Gaga och Tony Bennett och i år har valet fallit på sångerskan Katy Perry.

Skandalrubrikerna finns ingenstans att skåda, men visst orsakar den nya kampanjen reaktioner.På Twitter både jublas och buas det. Marketing Magazine kallar videon för ”relentlessly cheerful”, det vill säga ”obarmhärtigt munter” och Dagens Media kallar den ”överdådig”, medan andra väljer att fokusera på att den barbröstade killen är samma person som spelar Taylor Swifts kärleksintresse i musikvideon till låten ”Blank space”.

Tillhandahålls av Zappat.se - följ oss på Facebook!

ANNONS