Bilbranschen skakas av VW-bluff

Mer än elva miljoner Volkswagenbilar världen över berörs.Avgasfuskandet får enorma konsekvenser för företaget såväl på kort som lång sikt, säger en branschexpert.Det här är en väldigt ful och välkonstruerad form av fusk, säger Christer Karlsson professor vid Copenhagen Business School.

ANNONS
|

Konsekvenserna av Volkswagens bluff med utsläpp växer sig större och större. Biltillverkarna har tvingats erkänna att elva miljoner bilar, inte bara i USA utan över hela världen, ska vara utrustade med den mjukvara i dieselbilarna som ser till att mätningarna visar på lägre utsläpp vid tester.

Medan företagets aktie rasade 20 procent för andra dagen och VW totalt tappat 250 miljarder i börsvärde uppges nu även koncernchefen Martin Winterkorn fått sparken - något som dock avvisas från företaget.

Företaget avsätter 60 miljarder kronor för att ta hand om problemet men Christer Karlsson, professor i Köpenhamn och expert på fordonsindustri, menar att skadan är enorm. Han ser en stor skillnad jämfört med tidigare felaktigheter för bland annat General Motors och Toyota.

ANNONS
Utstuderat fusk
- Då har det handlat om misstag. Det här är ett utstuderat fusk där man försökt lura myndigheter och konsumenter i våldsamt stor skala. Det var som någon uttryckte det: När tyskarna gör något, då gör dem det ordentligt - även när de fuskar.

Varför vågar man ta risken?

- Jag tror det mest beror på svårigheter att komma runt de amerikanska bestämmelserna och någon fiffig person kommit på hur man ska göra. Jag har väldigt svårt att tro att det här är någon strategi från toppnivå. Det skulle vara en vansinnig risk.

Christer Karlsson ser nu en rad olika bieffekter, från skadat varumärke och tappad försäljning till gigantiska skadeståndskrav.

- För det mesta brukar konsumenter glömma bort återkallande av bilar men när det sker på grund av bedrägeri är det något helt annat. Även andra biltillverkares aktier sjunker i rädsla för att en hel bransch kan vara smittad. Både Daimler och BMW faller 5-6 procent medan Porsche rasar 14 procent. Däremot steg exempelvis sydkoreanska biltillverkarna Hyundai och Kia med över tre procent.
Följer utvecklingen

I flera europeiska länder samt Sydkorea ska man nu undersöka om bluffen med avgasrening även gäller VW-bilar som sålts i de länderna. Från Transportstyrelsen håll följer man utvecklingen men i dagsläget har inte något sådant beslut tagits för svensk del.

- Vi kommer att ha det i tankarna när vi planerar nästa års program. Vår intention är ju att hitta sådana här brister, säger utredaren Per Öhlund.

Bertil Moldén, vd på branschorganisationen Bil Sweden, säger att han under 40 år i branschen aldrig varit med om något liknande.

- Det intressanta för den svenska publiken är ju: kan det här ha bäring på min bil i Sverige? Har vi samma testförfarande, finns det samma möjligheter att manipulera testsystemet i Europa? Och den frågan kan jag inte svara på i nuläget.

På svenska Volkswagen vill man inte lämna ytterligare kommentarer utan hänvisar till huvudkontoret i Tyskland.

De berörda dieselbilarna är Audi A3, VW Jetta, Beetle, Golf och Passat, enligt de amerikanska myndigheterna.

ANNONS