Konsekvenserna av Volkswagens bluff med utsläpp växer sig större och större. Biltillverkarna har tvingats erkänna att elva miljoner bilar, inte bara i USA utan över hela världen, ska vara utrustade med den mjukvara i dieselbilarna som ser till att mätningarna visar på lägre utsläpp vid tester.
Medan företagets aktie rasade 20 procent för andra dagen och VW totalt tappat 250 miljarder i börsvärde uppges nu även koncernchefen Martin Winterkorn fått sparken - något som dock avvisas från företaget.
Företaget avsätter 60 miljarder kronor för att ta hand om problemet men Christer Karlsson, professor i Köpenhamn och expert på fordonsindustri, menar att skadan är enorm. Han ser en stor skillnad jämfört med tidigare felaktigheter för bland annat General Motors och Toyota.
Varför vågar man ta risken?
Christer Karlsson ser nu en rad olika bieffekter, från skadat varumärke och tappad försäljning till gigantiska skadeståndskrav.
I flera europeiska länder samt Sydkorea ska man nu undersöka om bluffen med avgasrening även gäller VW-bilar som sålts i de länderna. Från Transportstyrelsen håll följer man utvecklingen men i dagsläget har inte något sådant beslut tagits för svensk del.
Bertil Moldén, vd på branschorganisationen Bil Sweden, säger att han under 40 år i branschen aldrig varit med om något liknande.
På svenska Volkswagen vill man inte lämna ytterligare kommentarer utan hänvisar till huvudkontoret i Tyskland.
De berörda dieselbilarna är Audi A3, VW Jetta, Beetle, Golf och Passat, enligt de amerikanska myndigheterna.