Mindre pengar på reklam

ANNONS
|

Under det första kvartalet 2008 investerades det 7,5 miljarder på reklammarknaden. Det är en ökning med 3,3 procent, men en halvering i tillväxttakten jämfört med samma period i fjol, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik.

Annonseringen på internet har ökat med 23 procent, men även det är en halvering i jämfört med i fjol. Internet uppgår nu till 15 procent av medieinvesteringarna och har nu lika stor andel som tv. Båda omsätter drygt 1,1 miljard vardera.

Starkast fram går direkt marknadsföring i mobiler, som har fördubblat sin tillväxt från i fjol, men omsättningen är fortfarande blygsam.

För morgonpressen som har drygt 26 procent av marknaden, har annonsutvecklingen varierat under första kvartalet. I storstadspressen är det en överraskande negativ utveckling, och annonseringen minskade med 3 procent, medan landsortspressen ökade med 3 procent.

ANNONS

Gratistidningarna har stagnerat och ligger kvar på samma nivå som i fjol, och annonsmarknaden för kvällstidningarna visar noll tillväxt. Det är en dock förbättring. I fjol gick kvällstidningarna back.

ANNONS