Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter

1/4

Öl och whisky drar fler än någonsin

Öl- och whiskymässan i Göteborg växer så det knakar med 23 000 besökare på två dagar. Men till stor del verkar öl och whisky vara en manlig angelägenhet.

Den typiska personen som man möter bland alla utställare och tillfälliga bardiskar är en medelålders man med ett litet provningsglas i en påse runt halsen. Övervikten är såpass stor att även några barberare valt att ställa ut på mässan. Camilla Ekström och Helen Goude står ut i sammanhanget. 

– Jag känner många kvinnor som gillar öl men kanske inte vet att mässan finns eller som tror att det mest är för män. Men under de tre åren vi varit här så blir det helt klart fler och fler kvinnor, säger Camilla Ekström.

Kommit för irländska whiskeyn

På mässan arrangeras även provningar med teman som Suröl - det nya svarta eller Lär dig (eller varför inte din partner) att dricka öl! I ett av provningsrummen har det precis blivit dags för irländsk whiskey från Teeling. 60 personer sitter och väntar. Framför var och en står sex små provningsglas med bottenskylor av irländsk whiskey. Längst bak sitter Bert Carlsson och Sivert Stääf från Varberg. När de var på Irland rekommenderade taxichauffören där whiskeyn från just Teeling. Därför är de här i dag.

– Jag har jättestora förväntningar. Taxichauffören sa att det här var den bästa irländska whiskey som fanns, säger Sivert Stääf. 

Talar om renässans

Framme vid scenen drar Hugh Mac Gabhann just igång sin presentation över irländsk whiskeys uppgång, fall och den är renässans som han menar pågår för tillfället.
Utanför provningsrummen, bredvid mässgolvet där utställarna håller till, finns personalrummen. Tre unga killar har tagit av sig de stora ölburkskostymerna de arbetar i och pustar ut en stund. Där sitter även Stanley Wong, som tillsammans med Svenska Mässan, är arrangör.

– Det har vuxit och blivit mycket större med åren. Från början hade vi 4 000 kvadratmeter utställningsyta. Nu har vi 16 000 kvadratmeter, säger han

Öldelen mest populär

Under de senaste åren har intresset för öl ökat så mycket att det är öldelen som nu drar flest besökare. Han tror att den stora manliga övervikten har med tradition att göra.

– Män dricker öl och starksprit medan kvinnor jobbar mer med vin. Men vi ser en ökning av kvinnor, framför allt yngre, vilket vi tycker är jättekul. Det är många som är intresserade av craft beer, säger Stanley Wong.

Provningen av irländsk whiskey är strax slut. Glasen är tomma. Sorlet är lite högre; folk är lite muntrare.

– Det här var hårt arbete. Det var väldigt intressant och smakrikt. Det här blir ett stopp på nästa resa till Irland, säger Sivert Stääf.

Mest läst