Skräppost har blivit ovanligare. I stället kan virus spridas via stulna äkta mejl.
Skräppost har blivit ovanligare. I stället kan virus spridas via stulna äkta mejl.

Nya virus levereras i "äkta" mejl

ANNONS
|

För första gången sedan 2003 finns oönskad marknadsföring och annat skräp i mindre än hälften av alla skickade mejl, enligt en rapport från Symantec.

Enligt det säkerhetsbolaget minskade i juni andelen skräppost, så kallad spam, till 49,7 procent av all e-post som skickas. Jämför detta med toppnoteringen på 90 procent, som nåddes 2009.

- Det är verkligen ett trendbrott, säger Ola Rehnberg, säkerhetsexpert på Symantec.

Sedan 2004 har Konsumentverket fått in sammanlagt 98750 anmälningar om oönskad marknadsföring via e-post med några toppar 2004 (20677 anmälningar) och 2006 (40453). 2004 kom marknadsföringslagens nittonde paragraf som säger att det inte är tillåtet att skicka obeställd reklam till en fysisk person, som inte har gett sitt aktiva samtycke till att ta emot utskicket på förhand. Alternativt måste finnas ett etablerat kundförhållande.

ANNONS

- Men även då ska man ges möjlighet att enkelt tacka nej. När du handlar något, exempelvis genom att i en kryssruta tacka nej till nyhetsbrev eller liknande utskick, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket, som har koll på den databas där de svenska konsumenternas anmälningar om spam hamnar.

Läs också: Fem tips: Så slipper du spam

Läs också: Robotar tar över reklamen

På Symantec granskas säkerhetsriskerna med skräppost och enligt Ola Rehnberg minskar stadigt antalet Viagrameddelanden, allt sådant som konsumenterna fattar är skräppost och inte ens öppnar. Riskerna med virus har tagit nya uttryck och spamkampanjerna blir allt mer anpassade för mottagarna.

- Dels ser mejlen ut som om de faktiskt är riktade till dig, dels stjäls äkta mejl och skickas med virus, säger han.

Äkta mejl som stulits och laddats med delvis nytt innehåll och virus som kan leda till digital utpressning, enligt Rehnberg:

- Viruset kan låsa dina filer och krypterar dem till oläsbara som inte kan öppnas utan en speciell nyckel som kostar 3000-4000 kronor. Men betala inte, det är ingen garanti för att du får dina filer och stimulerar bara till fler digitala utpressningar.

Om viruset kommer via ett mejl som du öppnar i din smarta mobil kan konsekvensen bli att din pin-kod blir låst.

ANNONS

- Allt fler saker är uppkopplade och du kanske är beredd att betala en slant för att få din mobil upplåst eller att bilen eller frysen ska fungera igen, konstaterar Symantecs säkerhetsexpert.

Ett av de senaste bluffmejlen hade rubriken "Du har lösta paket", såg ut att komma från Postnord, innehöll ett virus med krav på lösensumma efter att det låst mottagarens datafiler. Vanligast är att bli "smittad" via en bilaga eller en länk till en sajt med skadlig kod.

När du får mejlet är det svårt att se om det är äkta eller inte. Men exempelvis kan du dubbelklicka, eller föra med muspekaren över adressen, för att se den riktiga avsändaren.

- Adressen som syns utan att du klickar kan man ändra precis hur man vill, säger Ola Rehnberg.

Sedan det blev förbjudet att e-posta marknadsföring utan tillstånd från mottagaren har Konsumentverket inte fällt ett enda bolag. De två juridiska vägarna är att antingen stämma inför Marknadsdomstolen eller ge ett föreläggande, det vill säga hota med böter. Det senare har gjorts en gång, mot Bingolotto som fick ett vitesförläggande, gjorde bot och bättring och slapp att böta.

- Vi strävar alltid efter frivillig rättelse i första hand. Att bolagen ser över sina rutiner och rättar sig är oftast det vi kommer fram till, förutsatt att vi fått kontakt med företaget, säger Konsumentverkets Niclas Ernebratt, som under det år han arbetat med frågan haft åtta-tio spamärenden varav två är pågående.

ANNONS

Saknas motpart går det inte att agera alls. Om företaget finns inom EU går det att skicka ärendet vidare till rätt land. Men utanför EU är kört, och inga ärenden startas.

Mycket av skräpposten kommer från USA. Och där startade tidigare än här trenden med spam via sms och mms. I Sverige dök de första anmälningarna mot sms-spam upp först 2013. Hittills har Konsumentverket tagit emot cirka 400 sådana anmälningar.

- Ju mer vi använder appar kommer marknadsföringen att gå den vägen, enligt Ola Rehnberg.

ANNONS