Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Bengt Christian

Nya spårvagnsproblem

Göteborg De 15 nyaste italienska spårvagnarna har tagits ur trafik. Efter att två hjullager skurit ihop och en vagn spårat ur upptäcktes att lagren inte var smörjda.

– Vi har ställt av samtliga spårvagnar i delserie två, säger Pia Paulusson, operativ chef gör GS Spårvagn.

Italienska Ansaldobreda har levererat 55 spårvagnar av de 65 som Göteborgs Stad köpt. De sista levereras under hösten för att kunna vara i trafik senast när trängselskatten införs vid årsskiftet.

Men allt sedan den första vagnen levererades flera år försent 2005 har tillgängligheten varit usel. Mängder av olika problem, bland annat med hjul, dörrar, klimatanläggning och rullstolsramper, har medfört att vagnarna tillbringat nästan lika mycket tid på verkstad som i trafik.

Trots alla problem beställde Göteborgs Stad 2009 ytterligare 25 spårvagnar från Ansaldobreda.

Priset var mycket lågt.

Den 18:e vagnen i delserie två kom till Göteborg i slutet av förra veckan. Då hade transporten till Göteborg försenats fem veckor eftersom Ansaldobreda inte betalat räkningarna till speditionsföretaget. Men sedan förra veckan är samtliga vagnar i delserie två tagna ur trafik.

I december förra året spårade en av vagnarna ur i Bellevue sedan ett lager skurit och hjulet låst sig. För två veckor sedan upptäckte Spårvägens tekniker att ett hjul låst sig på en vagn som kom in till verkstan sedan ett hjullager skurit.

– Då beslöt vi att stoppa all trafik med vagnarna i delserie två till problemen åtgärdats, säger Pia Paulusson.

Hjullagren har tillverkats av FAG och experter från det tyska företaget kommer i dag, tisdag, till Göteborg för att undersöka lagren.

Enligt Kent Lindahl, planeringschef på GS Spårvagn, får FAG avgöra hur problemen skall lösas.

– Troligen måste samtliga lager bytas, säger han. Vagnarna har varit i trafik med dålig eller obefintlig smörjning av vissa hjullager, lagren är förmodligen skadade och det räcker inte att smörja dem nu.

Enligt en första bedömning tar det en arbetsdag att byta de aktuella hjullagren på en vagn.

– Håller den gissningen kan samtliga vagnar i delserie två vara i trafik innan vi återgår till vintertidtabell 19 augusti, säger Lindahl.

– Under sommaren är trafiken så gles att vi utan problem kan avvara vagnarna. Men kan vi inte sätta dem i trafik när vintertidtabellen börjar gälla blir det mycket besvärligt.

Mest läst