Nya spår i alliansens budget

ANNONS
|

Regeringen föreslår att 30 miljarder kronor satsas på Ostlänken som möjliggör nya snabbtåg mellan Stockholm och Linköping. Beslutet ger också Stockholmarna en direkt tågförbindelse till Skavsta flygplats.

De fyra alliansledarna berättade också, i samband med en gemensam tågresa till Linköping i dag, att man vill satsa fem miljarder kronor på dubbelspår mellan Göteborg och Borås och öka anslaget till underhåll av järnväg.

På Stora torget i Linköping presenterade alliansledarna järnvägssatsningen. De garanterade att det finns pengar för att planerna ska bli verklighet.

-Vi tänker inte bygga upp luftslott som Göran Persson gjorde. Nu finns resurserna och Sveriges ekonomi är stark, sade Moderatledaren och statsministern Fredrik Reinfeldt till åhörarna på torget.

ANNONS

Ostlänken innebär en ny stambana på 15 mil för snabbtåg mellan Linköping och Järna för persontrafik. Bygget ska vara färdigt 2028. Med länken ska det gå en halvtimme snabbare att resa mellan Stockholm och Linköping.

Enligt FP-ledaren Jan Björklund är de banor som ska byggas avsedda för trafik i upp till 250 kilometer i timmen, men inte för höghastighetståg. Sådana tåg kräver specialanpassade spår.

Den andra satsningen på ny järnväg innebär att den första etappen av tre för en ny dubbelspårig järnväg mellan Göteborg och Borås kan byggas. Det handlar om sträckan Mölnlycke-Bollebygd. Banan ska dessutom ansluta till flygplatsen Landvetter.

Banan beräknas vara färdig 2024.

De två satsningarna på ny järnväg ingår i regeringens kommande infrastrukturproposition för perioden 2014-2025 och kostar sammanlagt 35 miljarder kronor.

En tredje nyhet, en satsning på järnvägsunderhållet, aviserar regeringen som "den största ökningen av järnvägsunderhållet någonsin".

I det beslut som togs i förra infrastrukturpropositionen 2010 avsattes 64 miljarder kronor för drift och underhåll av järnväg. I den kommande propositionen för 2014-2025 avsätts 85 miljarder.

Den tillfälliga satsningen under 2012 och 2013 permanentas på en "hög nivå".

ANNONS

Socialdemokraternas ekonomisk-politiska talesperson Magdalena Andersson välkomnar satsningen på ökat underhåll och tillägger att det är något som S har drivit länge.

-Det är jättebra om regeringen vill börja bygga Ostlänken, det har vi föreslagit riksdagen i flera år men har då blivit nedröstade, säger hon.
-(Finansminister) Anders Borg har ju tidigare sagt att Ostlänken skulle bli robust olönsam. Jag är lite nyfiken på vilka grunder han har ändrat sig, säger hon.

Charlotte Broberg (M), biträdande finanslandstingsråd i Stockholm, understryker att beslutet kommer att ge Stockholmarna en direkt tågförbindelse till Skavsta flygplats som beräknas ta 40 minuter.

"Med en utbyggd järnväg gör vi Stockholms län ännu större. Det blir enklare att arbetspendla, fler kan resa miljövänligt och punktligheten ökar", skriver Broberg i ett pressmeddelande.

Den nya dubbelspåriga järnvägen ska gå mellan Järna, söder om Södertälje, och Linköping via Skavsta flygplats i Nyköping.

ANNONS