Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Nya Göta älvbron blir försenad

Den nya Göta älvbron kommer att bli försenad. En av anledningarna är diskussionerna om brons höjd. Max tio meter säger miljöpartisten Thomas Martinsson. Absolut inte lägre än 13 säger sjöfartsintressen.

Thomas Martinsson, miljöpartist och kommunalråd med bland annat funktionshinderfrågor på sitt bord, säger bestämt att en ny Göta älvbro kan bli max tio meter hög.

- Ska vi bygga en stad som är tillgänglig för alla kan den inte bli högre, säger han.

Planerna är redan försenade

Den gamla bron måste senast år 2020 ha bytts mot en ny och planerna är redan försenade. När det gäller brohöjden är det flera olika intressen som krockar.

Den befintliga bron är 19,5 meter, en höjd som många upplever som en barriär för cyklande och gående. Förslaget som stadsbyggnadskontoret arbetar med är en bro på 13 meter. Redan det menar sjöfarten och Värmlandsregionen är på gränsen. De vill helst ha en bro som är minst lika hög som den nuvarande.

Men enligt Thomas Martinsson är även 13 meter för högt för att en rullstolsburen person ska kunna ta sig fram.

- Det är en aspekt som vi måste ha med i planeringen. Tillgänglighetsfrågorna brukar tyvärr inte diskuteras förrän i efterhand, säger Thomas Martinsson.

"Göteborg ska vara en öppen stad"

Han tycker att båtarna måste kunna läggas i en tidtabell så att bron öppnas vid vissa tillfällen. I dag sker öppningar vid alla tidpunkter på dygnet, allt eftersom båtarna kommer.

- Göteborg ska vara en öppen och tillgänglig stad. Vi ska inte bygga nya miljöer som inte fyller kraven på tillgänglighet, säger Thomas Martinsson.

Han vill inte ställa ultimatum men menar att så länge frågan är vid liv kan alla höjder på bron diskuteras.

Vill få till en kompromiss

Jonas Ransgård, moderat gruppledare och kommunalråd, är dock tveksam till en tiometers bro.

- Det är viktigt att vi får till en kompromiss som funkar för så många som möjligt. Men med en bro på tio meter blir det väldigt många öppningar, även för fritidsbåtar, säger han.

Jonas Ransgård tycker att Göteborg måste vårda sin relation till omlandet.

- Signalen får inte bli att vi skiter i vår omvärld, säger Ransgård.

Thomas Martinsson ser på ärendet från andra hållet.

- Det här är en bro i ett tättbebyggt område. Man kan inte köra på som om Göteborg inte finns.

Han undrar retoriskt hur pigga kommunerna runt Vänern skulle vara på att Göteborg kom och hade synpunkter på deras stadsplanering.

Bild - 3
Mest läst