Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Nya Göta älv-bron ska foga samman Göteborg

Politiker och tjänstemän delar visionen om den nya Göta älvbron. Men frågan om man verkligen behöver riva den befintliga bron väckte förvirring.

På onsdagskvällen fick allmänheten delta i en debatt på Göteborgs stadsmuseum om den nya Göta älvbron. Politiker från de sex största partierna var med och diskuterade den nya förbindelsen över älven, och de var helt överens.

Den nya Göta älvbron ska:

* Bygga ihop staden

* Prioritera gång-, cykel- och kollektivtrafik

* Vara ett landmärke för Göteborg

"Bron kommer i rätt läge"

Det fanns egentligen ingen fråga kring bron där de var oense. Alla ville ha så lite bilism på bron som möjligt men ingen vill förbjuda den helt.

- För många är bilen fortfarande nödvändig för att få livet att gå ihop, säger Ann Catrine Fogelgren (FP).

Hon tror också att man måste börja planera nya broar redan nu, för det behövs fler förbindelser till Hisingen. Och de höll alla med om.

Dessutom ville de alla att båttrafiken ska kunna fortsätta men att bron ska hållas stängd under rusningstrafiken.

- Bron kommer i rätt läge. Vi är politiskt eniga och när vi fick höra att den nuvarande bron kan rasa fick vi bråttom, säger Margot Ottosson (V).

Livsfarlig bro?

Men när en kritisk röst höjs bland publiken och ifrågasätter varför den nuvarande bron måste rivas, istället för att förstärkas och underhållas uppstår förvirring.

De har inte diskuterat möjligheten att behålla den gamla bron för gång- cykel- och kollektivtrafik och komplettera med en ny bro. Och på så sätt behålla en vacker bro med historia och stolthet i grunden.

- Vi har fått till oss att bron var livsfarlig. Nu kommer du med den här informationen. Då blir jag förvirrad, säger Kia Andreasson (MP).

Men enligt trafikkontorets representant är det en kostnadsfråga.

- Och vi har naturligtvis haft tillgång till teknisk expertis, säger Roland Rydin (M).

Det sista frågetecknet handlar om hur den nya Göta älvbron ska se ut. De stora dragen är klara: en så låg bro som möjligt med separata körfält för kollektivtrafik, fotgängarna och cyklisterna som ska stå klar 2019.

För att få svar på den sista frågan är det planerat att hålla en arkitekttävling som ska vara klar i september 2011.

Mest läst