Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Nya bron möter massivt motstånd

Göteborg struntar i industrin och sjöfarten i Vänern. Den nya Göta älvbron är ett hinder. Den fördyrar och stämmer inte med statens och regionens planer.

Det är redan klart att två rederier, Ahlmarks i Karlstad och Thunbolagen i Lidköping, överklagar till Mark- och miljödomstolen. Ale kommun följer med och Svenska redareföreningen sufflerar.

- Vi skall avlasta vägar och järnvägar. Alla trafikpolitiker är överens om att sjöfarten kan expandera, inte minst för att den även är miljömässigt konkurrenskraftig. Men då tänker en kommun sätta upp ett hinder, säger redareföreningens vd Christer Schoug.

Flera aktörer får inte ihop kommunens beslut med planerna på nya och större slussar i Trollhättan. Eller med Trafikverkets prognoser om ökad Vänertrafik. Eller med regeringens planer att expandera inlandssjöfarten.

Arpeggio-bron hamnar i domstolen, lovar rederierna runt Vänern.

I GP:s chatt med Göteborgs stadsarkitekt Björn Siesjö i torsdags beskrev han redarnas invändningar mot bron som "särintresse". Nu kontrar redarna.

- Göteborg har ensidigt sett till kommunens intressen. Vad som finns uppströms Göta älv har de inte tänkt på, säger Norbert Hosmann, operativ chef på Ahlmarks rederi i Karlstad.

- Jag hoppas att industrin runt Vänern också driver på, säger Henrik Källsson på Thunbolagen.

Det är av nationellt intresse att ha sjöfart via älven till Vänerhamnar, enligt en cirka 75 år gammal vattendom.

- En gammal dom, men likafullt den som gäller, säger Hosmann.

Ahlmarks och Thunbolagen har anpassat sina fartyg efter förutsättningarna. De går alltså under dagens Göta älvbro.

Men varken Ahlmarks eller Thunbolagen kan bygga om sina fartyg så att de går under en blott 12 meter hög bro.

- Våra fartyg måste vara oceangående, det kräver lastägarna. Då är 12 meters frihöjd uteslutet, säger Henrik Källsson.

- Men höjden är inga problem, bara bron är öppen när vi kommer, säger Hosmann.

Det tror han inte att bron kommer att vara. För då får kollektivtrafiken bekymmer.

I dag transporterar den sjöburna Vänertrafiken cirka 2 miljoner ton gods. Trafikverket räknar med att godsmängden fördubblas fram till 2030.

- Men industrin runt Vänern funderar naturligtvis. Brobeslutet, betyder det att transportkostnaderna till sjöss blir för dyra för företagen? Eller vad innebär det om inga nya slussar byggs. Jag tror att företagsägare funderar på att flytta om hinder, och därmed kostnader, stiger, säger Henrik Källsson.

2030 skall sex slussar ha ersatts med fyra större, hoppas intressenter i VG-regionen. Kostnad 2,8 till 3,2 miljarder. Investeringen skall vara med i riksdagens reviderade plan för infrastruktur hoppas man i Västsverige. Planen tar riksdagen före sommarlovet 2014.

Trafikverket räknar med nära nog en fördubbling av Vänertrafiken om 15 år. Det skulle innebära trafiktoppar på 20 à 25 fartyg per dygn, inklusive pråmar som kan gå i så kallad inlandssjöfart.

- Nu är Trafikverkets siffror prognoser och ingenting annat. Men Göteborgs kommun konstaterar i sitt underlag att Vänersjöfarten dalat under de senaste åren och bygger prognoser på det. Jag bara frågar Göteborgspolitikerna, vad är det som ökat under de senaste fem årens lågkonjunktur, undrar Norbert Hosmann.

Mest läst