Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
Bild - 1

Bild: Bild: Hannes Ojensa

Nya bilmodellen smygtestas Göteborg

Ekonomi De Geelybilar som utvecklas på Lindholmen kommer att säljas på den europeiska marknaden.- Vi lyfter Geely till en helt ny nivå, säger Mats Fägerhag.

Mats Fägerhag, vd för Cevt, kan inte berätta när de första färdiga bilarna som företaget utvecklat är klara.

- Men det är ganska snart. De kommande produkterna kör omkring här i Göteborg, i form av mulbilar, säger han.

Mulbilar? Ja, de kallas så, prototyper som har en helt ny och hemlig arkitektur i botten och som döljs av ett skal från en redan befintlig bil. Så att ingen ska kunna ana vad som döljer sig under karossen.

Det Cevt gör kan enklast beskrivas som att de tar fram ett antal byggklossar som tillsammans kan bli en bil. Eftersom byggklossarna ska fylla behoven åt både Volvo och Geely finns alla delar i olika exklusiva varianter.

- Vi har till exempel fem nivåer på klimatsystemet, säger Mats Fägerhag.

Volkswagen jobbar på samma sätt med bilarna inom sin grupp, där samma arkitektur bär upp allt från Skoda till Audi, men där design och kvalitet skiljer sig åt mellan de olika varumärkena. Och även om det kommer att bli stor skillnad på de kommande Volvo och Geelybilarna, så innebär den nya arkitekturen ett ordentligt kliv uppåt för det kinesiska märket enligt Mats Fägerhag.

Det kommer också betyda att Geely, som tidigare förutom i Kina haft sin marknad i länder som Iran och Irak, kommer att försöka etablera sig på andra marknader.

- Geely har ambitionen att bli ett globalt varumärke, så vi utvecklar bilen för en global marknad. Det vi tar fram är ju en helt ny produkt.

Mats Fägerhag jämför med hur japanska och senare koreanska bilar etablerat sig på den europeiska marknaden. Efter en inledande tveksamhet har kunderna tagit bilarna till sig.

- Jag är optimistisk. Jag tror att det kan finnas ett intresse för Geely, inte minst med kopplingen till Volvo. Kunder som inte har råd med en Volvo kanske väljer en Geely i stället.

Hur tänker ni kring drivmedel när ni utvecklar bilar för framtiden?

- Det är jättesvårt, bilindustrins största utmaning överhuvudtaget.

Han säger att vi nått vägs ände när det gäller förbränningsmotorer, och för att klara framtida emissionskrav krävs ett ökat inslag av el. Inte minst i Kina pressar myndigheterna på och Geely har beslutat att 90 procent av tillverkarens bilar ska vara elektrifierade 2020.

- Det är allt från mildare hybrider till rena elbilar. Men det är ett tufft mål, säger Mats Fägerhag.

Mest läst