Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Ny tunnel under älven klar 2020

Spaden i marken om ett år och första bilen under älven år 2020. Eller kanske i slutet av 2019. Alla tillstånd och planer är nu klara för Marieholmstunneln.

- Nu sätter vi högsta fart, säger Stein Kleiven på Trafikverket, projektledare för Marieholmstunneln. Om ett år skall vi kunna inleda arbetena.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Såväl detaljplan som arbetsplan har överklagats men regeringen har avslagit besvären.

Nyligen gav Mark- och miljödomstolen tillstånd och nu har arbetsplanen vunnit laga kraft.

- Vi jobbar för fullt med förfrågningsunderlagen, säger Kleiven. Vi hoppas kunna skriva de första avtalen om ett halvår men byggandet av sänktunneln är komplicerad och det kommer att ta tid innan vi kan anta entreprenörer.

De förberedande arbetena inleds dock om cirka ett år och då blir det sannolikt ett ceremoniellt första spadtag.

Byggtiden blir fem-sex år vilket innebär invigning 2019 eller mer sannolikt 2020.

Kostnaden för tunneln och de komplicerade anslutningarna till Partihallsförbindelsen och E45 på Marieholm och till E6 i Tingstad har beräknats kosta 3,5 miljarder kronor i 2009 års penningvärde.

Hela projektet ingår i Västsvenska paketet som delvis bekostas av trängselskatten i Göteborg.

Byggandet av den nya järnvägsbron över Göta älv strax uppströms Marieholmsbron kommer att samordnas med tunnelbygget.

Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.