Se till att du har den senaste versionen av GPs app, så att du inte missar några nyheter - uppdatera här

Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

⇒ Om cookies och personuppgifter
colorfarja.jpg

Ny superfärja Strömstad-Sandefjord

- Vi ska satsa hårt för att få fler norska turister till Göteborg, säger Helge Otto Mathisen, informationsdirektör Color Line, om storfärjan.

Helge Otto Mathisen fortsätter:

- Vi vet ju av erfarenhet att ett nytt, modernt och attraktivt fartyg genererar ökad trafik och ökat antal passagerare. Vi kommer att satsa hårt på resor till Göteborg, precis som vi under vinterhalvåret kommer att satsa på att öka strömmen av skidturister från Sverige till de norska fjällen.

Den nya färjan skall likna Color Lines så kallade Superspeed-färjor och kommer att få en kapacitet på cirka 2 000 passagerare och 500 bilar. Fartyget blir något kortare än superfärjorna med sina 160 meter och kommer att byggas så att motorerna kan köras på antingen naturgas eller vanlig dieselolja.

- Vi har haft anbud ute till åtta byggvarv och just nu står det mellan fyra varv, vilket som skall få bygga fartyget, säger Helge Otto Mathisen. Vi beräknar en byggkostnad på 1,2-1,4 miljarder svenska kronor.

Enligt uppgifter till GP har ordern gått till ett finskt varv.

Fartyget kommer att sättas i trafik till sommartrafiken 2014. Det ersätter nuvarande färjan Bohus och kommer att ha två avgångar per dag från Strömstad och lika många i andra riktningen.

Restiden mellan Sandefjord och Strömstad blir 2,5 timmar.

Color Line har verksamhet i Norge, Sverige, Tyskland och Danmark. Sedfan 204 har bolaget investerat cirka 10,5 miljarder i en uppgradering av fartygsflottan. Bolaget har cirka 2 400 anställda.

Mest läst