Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Om Cookies

Bild - 1

Ny kritik mot Svenska Postkodlotteriet

Svenska Postkodlotteriet får kritik ... igen. Konsumentverket anser att de använder sig av oskäliga avtalsvillkor när kunder måste skicka brev eller mejla för att säga upp sina prenumerationer.

Otto Johansson Hansson är jurist på Konsumentverket. Han berättar för Expressen vad den nya kritiken handlar om:

- Det här rör villkoren hur man säger upp prenumerationen på lotter. De har ställts krav i villkoren på att uppsägning ska ske på ett visst sätt. Där har vi bedömt att katt det kan vara fråga om ett oskäligt avtalsvillkor.

Enligt Otto Johansson Hansson har Konsumentverket tittat på Marknadsdomstolens praxis för att förstärka sin ståndpunkt:

- I de avgörandena har man kommit fram till att det är oskäligt att ställa upp krav på att säga upp avtal och prenumerationer skriftligen.

Konsumentverkets uppfattning är det ska gå att säga upp avtal såväl skriftligt som muntligt. Nu får föreningen bakom lotteriet förklara hur avtalen ska förändras. Det måste ske senast den 24 juni.

Om Svenska Postkodföreningen vidhåller sina villkor kan Konsumentverket agera på två sätt, uppger Otto Johansson Hansson till tidningen. De två vägarna är att utfärda ett förbudsföreläggande eller driva ärendet till Marknadsdomstolen.

Postkodslotteriets presschef Roger Magnergård säger till GP i ett mejl att man under tio års tid haft samma villkor som årligen godkänts av Lotteriinspektionen. I villkoren kan kunder minska antalet lotter genom ett samtal med kundtjänsten. Den som vill avsluta helt måste göra det skriftligen.

Skälet till det uppges vara att inte någon annan ska kunna avsluta en persons lottprenumeration. Att Konsumentverket har en annan uppfattning upplevs av Postkodlotteriet som förvirrande.

- Vi har genom åren ansträngt oss för att följa vad myndigheterna anser att vi bör göra för att lottköparna ska känna sig trygga. Nu kommer en annan myndighet och vill att vi gör något annat.

-  Men självklart kommer vi att rätta oss efter det som myndigheterna kräver och svara Konsumentverket inom utsatt tid, säger Roger Magnergård, i mejlet.

Det är inte första gången som det blåser om Svenska Postkodlotteriet. Tidigare har det framför allt gällt att företagets vd Nicklas Kjellström-Matseke och hans miljoninkomster. Det har varit extra känsligt med att tanke på postkodlotteriet gjort stor sak av att överskottet ska gå till välgörande ändamål, skriver Expressen.

Mest läst