Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

    GP-debatten i Nordstan 7 september, om Västlänken, trängselskatten och andra trafikfrågor.

    Den här artikeln ingår för dig som är kund.

    "Ny generation beslutsfattare får hantera missnöjet"

    Det var GP-reportern Christer Lövkvist som i höstas granskade planeringen av det stora tågtunnelprojektet Västlänken.

    Christer, du gick i pension samtidigt som din granskning publicerades. Hur tycker du att debatten har varit sedan dess?

    Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

    - Personligen är jag inte motståndare till brukaravgifter av typen vägtullar. Tycker alltså att debatten handlat för mycket om trängselskattens vara eller icke vara. Som jag ser det är problemet att betalstationernas placering styrts enbart av att man måste få in de miljarder som krävs för att finansiera främst Västlänken. Det leder till rent skamliga konsekvenser för folk bosatta i exempelvis Hisings-Backa. Dessutom tycker jag att man mera borde fokusera på vad pengarna ska användas till, exempelvis rimligheten i en tågtunnel som trots att den kostar enorma summor bara ger en station vid Haga och en vid Korsvägen.

     

    Fick du några reaktioner från politiskt håll eller från andra beslutsfattare?

    - Tystnad, bara tystnad. Politikerna vill över huvud taget inte prata om Västlänken. De vet att om bara bygget kommer igång så går det svårligen att stoppa. Finansieringen är ju inget problem eftersom tågtunneln, oavsett hur dryga kostnaderna blir, kommer att betalas av bilisterna, genom högre trängselskatt, avgifter som tas under längre tid på dygnet och/eller genom att skatten tas ut under fler än de 25 år man ursprungligen sa. År 2035 är det dessutom en ny generation beslutsfattare som får hantera missnöjet. 

    Finns det ytterligare någon artikel du hade velat skriva, något mer som du tycker borde ha kommit fram?

    - Det hade varit intressant att granska besluten som skapat trafikkaos i hela centrala Göteborg, där det fram till för två år sedan sällan förekom några köer. Exempelvis varför man gjorde en upphandling som inneburit att ombyggnaden av Övre Husargatan tagit en halv evighet. Misstanken är förstås att politiken och delar av trafikkontoret samverkar för att med piskans hjälp få bilister att välja bussen. 

    Hur tycker du att göteborgspolitikerna ska göra med de 45 000 namnunderskrifterna som kräver en kommunal folkomröstning om trängselskatten?

    - Om 45 000 människor uttrycker sitt missnöje med hur den här frågan hanterats så tycker jag att politikerna ska visa respekt för det. Sedan är jag klar över att det inte är någon lätt fråga, varken för dem som ska formulera alternativen i en eventuell folkomröstning eller för medborgarna som ska ta ställning. 

    Har du själv hunnit betala någon trängselskatt, förresten?

    - Nix. Befinner mig i stuga på landet.

     

    Vill du veta mer om hur GP arbetar med kvalitetsjournalistik? Läs våra etiska regler här.